Image building. Waarom het net zo belangrijk is als je muziek

Image building

 Als artiest ben je afhankelijk van jouw imago. Heb je een goede reputatie? Dan trek je een groter publiek. Het is dan ook belangrijk om ─ het liefst al vóórdat je als artiest begint ─ goed na te denken over de volgende vragen: 

  • Wie ben ik?
  • Wat is mijn doel?
  • Wat wil ik uitstralen? 

Want je mag misschien wel de sterren van de hemel zingen, maar als je imagoschade lijdt en het ook nog eens niet repareert kan het zomaar einde oefening zijn met je carrière. En dat is het laatste wat je wil. Of je nu een beginnend of ervaren artiest bent: uiteindelijk gaat het om meer fans, optredens en inkomsten. Dit alles begint bij image building.

Image building is het creëren van een eigen identiteit, met de nadruk op creëren. Een imago kun je bewust in een bepaalde richting sturen. Dit is een proces dat niet over één nacht ijs gaat maar toewijding, tijd en inzet vergt.

Help! Waar moet ik beginnen?

Image building begint altijd je bij jezelf. Maak een doordacht plan over hoe je jezelf als artiest wil neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan je look, presentatie, optredens, (social) media-uitingen en wat jou uniek maakt. Kortom, cruciale informatie die bijdraagt aan jouw image building.

Wees geen copycat

Het mooie van image building is dat je zo dicht mogelijk bij jezelf kunt blijven. Belangrijk is dat je jouw sterktes en zwakten leert kennen en daar het beste uit haalt. Probeer een unieke sound en eigen image te creëren. Het publiek houdt meer van eigenzinnige artiesten dan van imitatie-artiesten, dus wees jezelf.

Laat je fans meebouwen aan jouw image

Interactie met fans is zeer belangrijk, zowel online als offline. Doe bijvoorbeeld iets ludieks tijdens optredens; maak een selfie met je publiek en post het online, zodat zij het kunnen delen; verdeel de zaal in groepen en laat hen om de beurt meezingen; organiseer een Meet & Greet; en al heb je niet altijd evenveel zin, zorg er toch voor dat je na het optreden nog even met hen op de foto gaat of een handtekening geeft. Je fans zijn immers jouw grootste inkomstenbron. Dat moet je koesteren. 

Als je jouw fans ook nog beloont, maak je grotere kans dat ze online reclame of mond-tot-mondreclame voor jou maken en dus GRATIS een steentje bijdragen aan jouw image building. Breng hen bijvoorbeeld als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, verloot gratis concertkaartjes of geef gesigneerde cd’s weg. Wees creatief, innovatief en blijf je fans verrassen.

Inzet social media bij image building

Door de internetontwikkelingen kun je nu als artiest makkelijker online communiceren met jouw fans. Jij kunt berichten, foto’s en video’s posten en zij kunnen hier vervolgens op reageren. Maar naast fans zijn er ook niet-fans die berichten publiceren. De ene keer is het positief en de andere keer negatief. Vervelend wordt het als er nare dingen of onwaarheden over je worden verspreid. De vraag is dan welke actie jij onderneemt. Ga je hierop in? Zo ja, hoe? Of is het in dit geval juist beter om het te negeren? 

Weeg in ieder geval, VOORDAT je een bericht post, voor jezelf af wat de voor- of nadelen en eventuele consequenties zijn. Bespreek het desnoods met iemand die jou kritische feedback geeft. Als je eenmaal een bericht publiceert is het definitief. Mocht je toch besluiten het te verwijderen, dan is het kwaad misschien al geschied. Zorg, voor zover jij daar invloed op hebt, dat social media alleen maar in je voordeel werkt!

Imagoschade opgelopen? Geen paniek!

Imagoschade overkomt zelfs de grootsten. Hieronder drie voorbeelden van bekende artiesten die een imagobeschadiging hebben doorstaan. Het hoeft dus niet direct afgelopen te zijn met je carrière. Voor de een pakt het goed uit, voor de ander niet. Ga in ieder geval niet bij de pakken neerzitten en bedenk een publiciteitsoffensief waarmee je jouw imago weer kunt opvijzelen. Kom je er niet uit in je eentje? Huur dan een gespecialiseerde imagocoach in.

Michael Jackson a.k.a. Wacko Jacko, uitgegroeid van Kind of Pop tot King of Pop. Maar ook meerdere malen beschuldigd van seksueel kindermisbruik. Hoewel de rechter hem vrijsprak wegens gebrek aan bewijs, zorgde de zaak toch voor een smet op zijn imago. Door het geven van onder andere tv-interviews probeerde hij dit weer op te poetsen en aantijgingen te weerleggen. Zelfs postuum wordt hij achtervolgt door zijn geschonden imago. Er duiken nog steeds nieuwe aanklachten tegen hem op, maar zijn fans blijven hem nog altijd trouw.

Chris Brown, een getalenteerde artiest met een negatieve reputatie door de mishandeling van ex-vriendin Rihanna. Zijn fans, niet-fans en RiRi-fans waren woedend over deze daad. Achteraf betuigde hij spijt en volgde een agressietraining. Je zou denken dat hij hieruit lering zou trekken, maar helaas wijst de praktijk anders uit. Dat hij imagoschade lijdt is een feit, maar desondanks behoudt hij nog een grote achterban.

Ook Britney Spears moest eraan geloven. Door haar roekeloze gedrag, onder meer alcoholmisbruik en kaalgeschoren hoofd veranderde haar image van onschuldig en sexy naar knotsgekke monnik. Ze kwam terecht in een afkickkliniek en verloor de voogdij over haar kinderen. Dit alles zorgde voor imagoschade. Inmiddels heeft ze haar leven weer gebeterd en is het imago redelijk hersteld. Onlangs tekende ze een contract voor een reeks concerten in Viva Las Vegas en verfde haar blonde lokken bruin. 

Start direct met image building

Begin vandaag nog met het nadenken over jouw image building. Blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en wees niet bang om anderen naar hun mening te vragen. Of het nou gratis advies is van jouw vrienden, familie of fans, óf betaald advies van een professional: van opbouwende feedback kun je altijd leren. En vergeet niet dat de praktijk uitwijst dat image building net zo belangrijk is als je muziek. Succes!

Vanessa Braams
Geschreven door

Vanessa Braams

De grote passie van Vanessa? Schrijven! Naast schrijven heeft zij ook nog een andere liefde: muziek. Het schrijven van muziekblogs is dan ook een perfecte aanvulling op haar dagelijkse schrijfwerkzaamheden. Haar doel? Zoveel mogelijk lezers inspireren!

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>