10 tips. Zó schrijf je een goede bandbio

bandbio schrijven

1 Denk vanuit het perspectief van een journalist

Wat moet er in je bandbio staan? Die vraag kan je het makkelijkst beantwoorden als je je verplaatst in een journalist. Welke vragen zou hij je stellen, wat wil hij over jouw band en jouw muziek weten? De kans is groot dat hij zou vragen: hoe klinken jullie, door wie heb je je laten inspireren, hoe reageert het publiek, wat wil je bereiken? Waar het om gaat, is dat jij met een ‘journalistieke bril’ naar je eigen band kijkt. Dat levert een bandbio op die to-the point is. Schrijven vanuit journalistiek perspectief betekent ook dat je schrijft in ‘de derde persoon’, dus niet in de ik-vorm.

2 Creëer een ‘oplossing’ voor een ‘probleem’

Een goede biografie van je band is strikt genomen ‘storytelling’. Het is als het schrijven van een goed verhaal: er moet wat drama inzitten. Denk vanuit het concept probleem versus oplossing. Ben jij opgegroeid in een gezin met een drankverslaafde vader en was muziek voor jouw enige uitweg? Dan is je jeugd ‘het probleem’ en jouw muziek ‘de oplossing’. Het kan ook minder dramatisch: jij vond dat er geen echt goede soulband was (‘probleem’) en hebt de beste soul-muzikanten om je heen verzameld, waarmee jouw band de Motown-traditie nieuw leven inblaast (‘oplossing’).

3 Geef alleen relevante informatie

Beperk je tot de feiten en wees specifiek. Laat je niet verleiden tot overdrijven, geen superlatieven dus. Bedenk dat we – dankzij internet – in een volledig transparante wereld leven. Als jij de feiten verdraait, komt dat tot vroeg of laat uit. Kortom, wees eerlijk en oprecht. Natuurlijk mag je namen noemen van gevestigde muzikanten of bands. Heb je ooit een complimentje gehad een ‘grote naam’, zet dat in je bio. En je mag je best vergelijken met een paar kanjers. Zeker als die voor jou een inspiratiebron waren. Name-dropping geeft de lezer ook een referentie: hij kan jou beter plaatsen. Ook belangrijk: blijf niet hangen in hoe jullie vroeger waren, schrijf vooral over het hier en nu.

4 Gebruik quotes

Reclamemakers en journalisten maken er dankbaar gebruik van: citaten. Die maken een verhaal levendiger, persoonlijker, makkelijker te lezen én te onthouden. Je kunt gerust elk bandlid kort quoten. Of citeer een bekende muzikant met wie je gespeeld hebt. Slim: bezoek een clinic van je grote held, en vraag hem of je wat mag voorspelen. Of geef hem een USB-stick met je beste nummer. Zet er ook ‘read me’ op en vraag daarin per mail om een eerlijke reactie. Die kan van grote waarde zijn voor jouw bandbio!

5 Bedenk: wat is jullie Unique Selling Point?

Apple staat voor design en gebruiksgemak. Mercedes staat voor degelijkheid en kwaliteit. Wat staat jouw band voor? Probeer dat te vatten in één zin. Hoe korter hoe beter – dat wordt ook makkelijker onthouden. Vermijd daarbij clichés. Als jij jouw band omschrijft als een ‘te gekke rockband’, dan wordt niemand daar opgewonden van. ‘Brutale rock die doet denken aan U2 met een snufje Queen’ klikt al interessanter. Maak het spannend en uniek, zonder de waarheid geweld aan te doen.

6 Hoe korter hoe beter

Realiseer je dat zaaleigenaren en journalisten weinig tijd hebben. Jij bent de zoveelste … Je doet er goed aan je bio kort te houden: 250-300 woorden op maximaal 1 A4 is een mooie richtlijn. Als jouw tekst binnen die beperking ‘raak’ is, blijf dat ook hangen bij de lezer. Overigens is compact schrijven lastiger dan je denkt. Vraag twee mensen de tekst te lezen: wat kan eruit, wat missen ze? Je kunt ook meteen controleren of de lezer snapt wat jij wilt overbrengen. Net als mixen, componeren en arrangeren is het schrijven van een bio specialistenwerk. Je kunt overwegen een tekstschrijver in te huren. Doe wat online research en kijk ook even op Offerti.nl, Freelance.nl of Hoofdkraan.nl. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Een professionele bandbio betaalt zich altijd uit – het is een investering met rendement.

7 Begrijp de functie van een bandbio

Een bandbio moet de interesse voor jullie band opwekken – niets meer en niets minder. ‘Volledigheid’ is dus helemaal geen eis. Wel dat het prikkelend is. En dat je de lezer boeit, zodat hij meer over je wil weten. Het uitgebreide verhaal kan op je website staan, waarnaar je verwijst. Een bandbio is ‘slechts’ een onderdeel van je totale communicatie, waar Twitter, Facebook en YouTube deel van horen uit te maken. Zorg er wel voor dat alle uitingen hetzelfde verhaal vertellen, dezelfde tone of voice hebben. Anders creëer je een niet-consistent beeld van de band en breng je anderen in verwarring.

8 Update de bandbio regelmatig

Niets is dodelijker dan een bandbio met verouderde informatie. Het is ook goed om de datum van schrijven te vermelden. Een recente datum suggereert ‘actualiteit’ en zal makkelijker de aandacht trekken dan een bandbio van drie jaar geleden. Wanneer je de bandbio
actualiseert? Bijvoorbeeld als je net een nieuwe CD hebt uitgebracht, als je in de media een goede recensie hebt gekregen, als jij hebt samengespeeld met een grote naam of als je op een podium van naam hebt gestaan (De Melkweg bijvoorbeeld, met een laaiend enthousiast publiek).

9 Laat een ‘huisstijl’ maken

Professionaliteit is het sleutelbegrip. Zie jouw band als een merk, als een bedrijf. Dus is een ‘huisstijl’ – logo, lettertype, kleurgebruik, et cetera – onontbeerlijk. Ze geven het misschien niet altijd toe, maar elke promotor vindt het leuk om een mooie presentatie te ontvangen. Dus ook een gaaf vormgegeven bandbio, waarvan de passie afspat. Huur een goede vormgever in. Of als je dat niet kunt betalen: bel met een grafische opleiding, die weet altijd wel een student die deze klus voor weinig geld wil doen.

10 Sluit zakelijk af

Denk na over een afsluitende zin, een zogenoemde pay-off, die vertelt waarom jullie zo uniek zijn. En vermeld de feitelijke gegevens: de bandnaam (wordt wel eens vergeten, echt waar), de namen van de bandleden en hun instrument, telefoonnummer (dat áltijd te bereiken is), postadres, website, mailadres, de logo’s van Twitter en Facebook en een actueel overzicht van optredens. Een professionele (!) bandfoto is een must. En als je de bio digitaal verstuurt, stuur dan maximaal drie links mee naar nummers of geluidsfragmenten.

Lees nu verder in deel twee van de serie bandbio: ‘Biografie schrijven: Bandbio vanuit journalistiek perspectief‘ Schrijf je nu in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Ronald Sterk
Geschreven door

Ronald Sterk

Ronald Sterk is een ervaren journalist en tekstschrijver. Hij was 10 jaar poprecensist voor de Arnhemse Courant en schreef voor Music Maker. Ronald is ook een bevlogen gitarist en speelt jazz in een bigband. Hij is de manager van topgitarist Richard Doodkorte.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>