5 tips voor muzikanten om te scoren op YouTube

scoren op youtube

Online video is massive! Wist je bijvoorbeeld dat YouTube de grootste zoekmachine is ter wereld, na Google? Dat 57% van de consumenten online video kijkt en 26% van de mensen video’s deelt met zijn netwerk? Hoe kun je als muzikant, of je nu een solist bent, onderdeel uitmaakt van een band of een carrière aan het opbouwen bent als DJ, inspelen op deze ontwikkelingen? In deze blog onze ideeën hierover, diverse geslaagde én minder geslaagde voorbeelden en vijf tips om snel je doelen te bereiken op YouTube.

Hoe begin je?

Begin door op YouTube een eigen kanaal te maken. Kost je niets! Doordat YouTube onderdeel is van Google kun je met je Gmail account inloggen. Maak een eigen kanaal aan en vergeet niet de URL te customizen. Jouw fans kunnen dan makkelijk al jouw video’s op één plek terugvinden door op https://www.youtube.com/user/naamband te klikken.

Door afbeeldingen (banner, profielfoto), links en achtergrondinformatie toe te voegen krijgen bezoekers meer feeling met jou/jullie als muzikant(en). Bovendien zorgt een volledig ingevuld profiel ervoor dat je sneller in Google wordt teruggevonden; nog zo’n voordeel van de samenwerking tussen deze twee bedrijven.

Voeg tenslotte je video’s toe en ‘spread the word’. Maar … denk er goed over na wat je online zet en wanneer je dat doet. Om de kansen van YouTube optimaal te benutten hebben we daarom een aantal tips voor je op papier gezet.

1. Entertain!

Je videoclips zet je natuurlijk online, maar heb je er ook over nagedacht om unieke opnames van een concert te uploaden? En staan de ‘backstage’ beelden al op je YouTube kanaal?  Laat meer van jezelf zien, bijvoorbeeld door een video te maken van een albumopname, een ochtend aan de keukentafel, een oude homevideo of een gigantische blooper.

Vergeet ook niet dat je ook zelf video’s kan liken en hierop kan reageren. Je fans zullen het zeker leuk vinden om te weten wat jou/jullie bezig houdt. Zo werden wij via het YouTube kanaal van zangeres Celine Cairo op deze prachtige video gewezen.

2. Alleen zenden is zoooooooooo oldskool!

Nodig je fans uit om te reageren! Betrek ze actief bij jouw YouTube kanaal; welke video’s vinden ze leuk? Wat voor beeldmateriaal zouden ze nog willen zien? Houd de activiteiten op jouw kanaal in de gaten en vergeet niet op tijd te reageren op vragen en opmerkingen!

De overtreffende trap van interactie is door met je fans samen te werken. Bijvoorbeeld omdat je figuranten zoekt voor je videoclip of omdat het je leuk lijkt om een video van een fan als clip te gebruiken. Zo werd al in 2007 op TMF (wie is er niet groot mee geworden) een wedstrijd georganiseerd door De Jeugd van Tegenwoordig om een video te vinden voor een nieuwe single. Alleen een beetje jammer dat de winnende clip al vooraf was geproduceerd door een professionele documentairemaker ;-(

3. Wees jezelf!

Zorg dat de invulling van het YouTube kanaal aansluit bij waar jij en je muziek voor staan! Onthoud dat mensen makkelijk door (over)acting prikken!

4. Houd het overzichtelijk!

Kies voor één kanaal, maar maak rubrieken (afspeellijsten) zodat jouw fans snel de voor hen interessante, content kunnen vinden. Dus maak een lijst met je officiële videoclips, een rubriek met live optredens en bijvoorbeeld een aparte afspeellijst voor een kijkje achter de schermen. Een voorbeeld van zo’n geslaagde indeling is te zien op het kanaal van Ali B, met aparte mappen voor z’n tv shows, videoclips per album en een aparte rubriek voor z’n optredens in het theater.

5. Timing is alles! 

Denk goed na wanneer je iets online zet! Zo kun je een hoop fans verblijden door vlak na een concert opnames op je kanaal te plaatsen. Pak het moment! Daarnaast geldt ook hier dat overdaad schaadt en dat mensen bij te lange inactiviteit afhaken. Dit zie je bijvoorbeeld terug op het kanaal van Julia van der Toorn. Geen updates en weinig abonnees, terwijl zij toch over goede content beschikt. Zorg er dus voor dat je wekelijks/maandelijks met nieuw beeldmateriaal komt!

Maak een plan …

Maak op basis van bovenstaande tips een plan. Wanneer ga je wat voor video’s uploaden? Wie is er verantwoordelijk voor de reacties? Via welke wegen breng je dit YouTube kanaal onder de aandacht van je fans? Hoe bereik je nieuwe doelgroepen? En vergeet niet om jezelf een aantal doelen te stellen. Neem even een moment om hier goed over na te denken en dit uit te werken; het is een goede investering!

Na een paar maanden plan je vervolgens een evaluatiemoment. Welke video’s krijgen de meeste reacties? Is het aantal abonnees al toegenomen? Zijn de doelstellingen gehaald? Welke feedback krijg je bijvoorbeeld via Facebook en Twitter op je video’s? Pas je plan aan als het nodig is en stick to it!

Aan de bak!

Als muzikant kun je eigenlijk niet om online video heen! Dus waar wacht je op? Ga snel naar YouTube of kijk eens naar de mogelijkheden van andere videodiensten als Vimeo of Vine (hierover in een volgende blog meer).

Psssttt … neemt het aantal abonnees op jouw kanaal serieuze vormen aan? Worden jouw video’s (honderd)duizenden keer bekeken? Dan valt er wellicht wel geld te verdienen! Doordat YouTube advertenties aan veel getoonde video’s koppelt, genereren zij behoorlijk wat inkomsten. Om jou als videomaker, ofwel contentleverancier, aan te moedigen, kun jij ook geld verdienen met het maken en uploaden van video’s. Check voor meer informatie het YouTube Partnerprogramma.

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>