Bouw jouw huisstijl: startup kit

ruler-1246653_1920

Je las het al in de voorgaande blog: Door de plank mis te slaan met je huisstijl kun je je muzikale merk schaden, kansen missen of je groei remmen. Maar gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome en zijn er veel manieren waarop je het wél goed kunt doen. In deze blog gaan we in op het budget, de bezigheden en de documentatiemogelijkheden die komen kijken bij het neerzetten van een waanzinnige huisstijl.

Budget
Als je weinig budget hebt om een huisstijl te ontwikkelen en uit te voeren, zal je zelf creatief moeten zijn en goed geïnformeerd te werk moeten gaan. Dus lees je in en doe veel research! Indien mogelijk is het een makkelijkere, veiligere en betere keus om professionals in te huren. Bepaal in dat geval in hoeverre je dit kunt en wilt. Als je sommige klussen zelf wilt doen: plan hiervoor dan voldoende tijd in (met goed marktonderzoek ben je al snel zo’n 40 uur bezig) en maak een realistische begroting voor de dingen die je uitbesteedt. Een goede vormgever betaal je al snel 1.500 euro voor mooi artwork. Beperk je uitgaven door waar mogelijk gebruik te maken van vriendendiensten (ruil een huiskamerconcert voor een logo-ontwerp!).
Als je een ambitieuze muzikant bent en het je kunt veroorloven raden we je aan een ervaren muziekmarketeer het marktonderzoek te laten doen, een muziekindustrie georiënteerde vormgever je huisstijl te laten ontwikkelen en een professionele bandfotograaf in te zetten. Deze investering kost een slordige 5000 euro.

Checklist
We zeiden het al: een goede huisstijl is meer dan een zelf getekend en ingescand logo. Er komt heel wat kijken bij de ontwikkeling en uitvoering van een consistente en professionele huisstijl. In deze checklist zetten we op een rij wat je meeneemt bij het ontwikkelen van een goede huisstijl:

O Bandlogo
O Artwork (track, album, merch)
O Webdesign
O Aankleding optredens
O Bandfoto
O Font
O Kleurstelling
O Kenmerkende elementen in kaart
O Social media strategie
O Footer email, bio, briefpapier, flyers
O …

Documentatie
Het beste kun je je richtlijnen, kennis en portfolio bundelen in een document dat  (deels) beschikbaar is voor alle partijen die betrokken zijn bij jouw promotie. Zorg dat je bandleden geïnformeerd (en op één lijn) zijn en dat fotograaf, PR-medewerker, designer en styliste begrijpen wat je uit wilt dragen. Zo zorg je dat je muziek ondersteund wordt door een stevige en stijlvolle visuele basis. Als het hele plaatje klopt kom je verder.

Heb je hulp nodig hebt bij het ontwikkelen van een goede huisstijl? Onze muziekmarketeers, designers en fotografen kunnen wellicht iets voor je betekenen.

Als je begeleiding wilt in het schrijven van een professioneel businessplan raden we je aan onze ecourse ‘Businessplan voor muzikanten’ te volgen. In deze cursus schrijf je een ondernemingsplan waarin onder andere uitgebreid in wordt gegaan op het ontwikkelen van jouw huisstijl, brand, vormgeving en marketing.

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>