Bouw jouw huisstijl: 5 tips

apple-1594742_1920

 

Een goede band heeft een goede huisstijl. Dus als jij wilt doorbreken heb je beeldmateriaal nodig die net zoveel kwaliteit heeft als jouw act. Heb je je huisstijl nog niet op orde of wil je deze –net als je muziek- doorontwikkelen? Wij geven je vijf tips.

  1. Wees herkenbaar en onderscheidend
    Jouw huisstijl is meer dan het terug laten komen van hetzelfde font in je teksten, of een gescande afbeelding van zelfgetekend logo. Huisstijl gaat om het consequent terug laten komen van visuele kenmerken in al je communicatie. Denk bijvoorbeeld aan de felrode kleur die The White Stripes in video, performance, kleding en artwork gebruikten. De beelden die je gebruikt (logo, artwork, website, aankleding podium, social media en ga zo maar door) moeten allemaal de sfeer ademen die jouw muziek representeert. Hiermee wil je herkenbaar en onderscheidend zijn. Jouw doelgroep moet in één oogopslag worden aangesproken door jouw ‘brand’. Potentiele fans moeten zichzelf herkennen in jouw visuele uitstraling, die past bij wat zij (willen) zijn. Herkenbaar ben je dus door die stijl te vinden jouw muziek en jouw fans goed representeert.
    Onderscheid breng je aan door iets eigens aan te brengen, waarmee je laat zien dat –en hoe- je anders bent dan vergelijkbare acts. Klakkeloos je muzikale helden imiteren volstaat dus niet. Het is net als met musiceren: je ontwerpt een product dat geïnspireerd is door jouw voorbeelden, maar wat door jouw eigen creativiteit uniek wordt.
  1. Straal professionaliteit uit
    Een goede huisstijl is dus aansprekend en onderscheidend. Daarbij is deze professioneel vormgegeven. Een zelf geschoten foto van je band in de tourbus is leuk voor Instagram, maar nog geen goede bandfoto. Die laat je als het even kan door een prof maken.  Immers: met een professionele huisstijl laat je zien dat je een professional bent. Dat gaat je helpen om media, labels en programmeurs te overtuigen van jouw kunnen.
  1. Ga goed geïnformeerd te werk
    In de foto’s (of je artwork, logo, noem maar op), laat je die kenmerken terugkomen die je eerder als je huisstijl hebt omschreven. Maar, en dan gaan we even een stapje terug, hoe bepaal je nu die kenmerken die jouw stijl typeren? Dat doe je door kennis te inventariseren over twee dingen:
  1. Wie ben jij als muzikant/band?
  2. Wie is de doelgroep?
  1. Match muziek met de juiste mensen
    Vraag je steeds af hoe je je wilt profileren en wie je daarmee wilt bereiken. Door deze twee aspecten in kaart te brengen (het liefst in een businessplan!) kun je de raakvlakken benoemen waarin de muziek zijn fans ontmoet (of in marketingtermen: waarin het product zijn doelgroep aanspreekt). Merk je na grondige research dat jouw product niet mooi samenvalt met de veronderstelde doelgroep? Vraag je dan af of je jouw act of niche bij moet stellen. Misschien klink je wel iets te volwassen voor de tienermeiden die je in je doelgroepanalyse omschreef en kun je beter ‘targeten’ op jonge vrouwen.
  1. Maak de juiste keuzes
    Als je een helder beeld heb van jouw act, jouw niche en dat wat deze twee samenbrengt ga je hier keuzes op maken. Welke kleuren, vormen, stijlen, sfeer  en composities (die jouw muziek representeren) zullen je doelgroep aanspreken? Een goede huisstijl is er één waarbij je op dit punt de juiste keuzes hebt gemaakt. Die keuzes zijn volledig afhankelijk van jouw muziek en genre en de smaak van de mensen die je wilt bereiken.

Hoewel wij je dus niet kunnen vertellen welke visuele uitingen het beste voor jou zijn (dat is immers afhankelijk van jouw muziek, stijl en niche), kunnen we je wel wat richtlijnen geven over hoe je zelf de juiste keuzes kunt maken. Hopelijk hebben onze tips daarbij geholpen. Nu je deze hebt gelezen gaan we in onze volgende blog verder in op de praktische zaken: We praten over het budget en geven je een checklist van zaken die je op orde moet hebben bij het neerzetten van een goede huisstijl.

 

 

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>