Pinterest: de handleiding voor muzikanten; Omdat beelden soms meer zeggen dan woorden.

Pinterest voor Muzikanten

In 2013 was het wereldwijd één van de snelst groeiende websites, het zorgt volgens dit artikel op Mashable voor drie keer zoveel referral traffic als Twitter en inmiddels is dit sociale netwerk de 70 miljoen gebruikers gepasseerd. We hebben het hier over Pinterest.com. Wat is het? En wat kun je er mee als muzikant? Laten we eens kijken!

Wat is Pinterest?

Waar je vroeger een plakboek had om je favoriete krantenartikelen, foto’s en tekeningen in te bewaren of een prikbord had in de keuken, kan je dit nu digitaal doen op Pinterest. Het sociale netwerk is eigenlijk een soort Twitter, maar dan voor foto’s en video’s in plaats van 140-karakter-berichten. Vanuit jouw/jullie Pinterest pagina kun je verschillende boards (pagina’s) maken voor verschillende onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een board voor album covers, één voor je muziekvideo’s en één voor foto’s van optredens. Er zijn genoeg onderwerpen te bedenken! Zo heeft de band One Direction boards voor interviews en fans en heeft bijvoorbeeld DJ Armin van Buuren een handige map news. Andere gebruikers kunnen jouw beelden pinnen (visuele bladwijzers die mensen op Pinterest opslaan) liken door middel van het hartje of hun eigen afbeeldingen toevoegen aan jouw collectie. Hierin schuilt ook het kracht van het netwerk, omdat zodoende het delen flink gestimuleerd wordt.

3 redenen waarom je als muzikant Pinterest moet gebruiken

1. Pinterest is vooral een krachtige tool om je (YouTube/Vimeo) muziekvideo’s onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Het versterkt je online merkidentiteit, draagt bij aan zoekmachine optimalisatie en verhoogt je virale kracht. 2. Het stelt je in staat om sneller contact te leggen met mensen die op dit sociale netwerk goed zijn vertegenwoordigd, bijvoorbeeld fotografen of mensen uit de mode-industrie. Steeds meer mensen kiezen namelijk bewust om zich te richten op één of hooguit twee netwerken. Het zou zonde zijn als je deze doelgroep niet bereikt! 3. Het geeft je fans nog meer een beeld van de persoon/personen achter de muziek en omdat mensen zelf ook foto’s en video’s kunnen toevoegen kan er een mooi uitwisselingsproces met je fans ontstaan.

Wees je wel bewust dat…

Pinterest een relatief nieuw medium is (opgericht in maart 2010) en dus nog zijn beperkingen kent. Heb je bijvoorbeeld nog geen concertregistratie of videoclips van je nummers dan kunnen de bezoekers op Pinterest niets van je muziek horen. En bestaat jouw fanbase voornamelijk uit mannen? Vraag je dan af of het de moeite waard is om veel tijd en energie te steken in Pinterest; 80 procent van de geregistreerde gebruikers is namelijk vrouw. Ook voor Pinterest geldt dat het slim is om vooraf wat zaken uit te zoeken en een plan te maken. Meer informatie hierover lees je in ons artikel ‘Zet je muziek op de kaart door middel van Social Media‘.

Pin it in a minute!

Onze ervaring met Pinterest is dat het heel erg eenvoudig is om te starten! Registreren neemt veel minder tijd in beslag als bij bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook; binnen 1 minuut kun je al pinnen, boards aanmaken of kijken hoe andere muzikanten hun Pinterest pagina inzetten. Dus waar wacht je nog op?! Pin it!

DeCDPerserij.nl
Geschreven door

DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>