De opkomst van de playlist: zegen of vloek voor muzikanten?

records-143468_1920

In onze vorige blog kon je lezen hoe er –as we speak- een verschuiving plaatsvindt in de manier waarop muziek geconsumeerd wordt. In korte tijd heeft Spotify Itunes ingehaald als het gaat om populariteit, omvang en groei. Daarmee is de playlist van Spotify toongevend geworden als muziekmedium.  Dit heeft -het zal je niet verbazen- gevolgen voor muziekluisteraars, -makers en -marketeers. We zetten hieronder plussen en minnen uiteen van de verschuiving van een op artiesten en albums gerichte markt naar een door playlists gedomineerd landschap.

Muziek luisteren 
De vraag is, zoals vaker, of deze verandering ook een vooruitgang behelst. En, zoals altijd, hangt het antwoord af van degene aan wie je de vraag stelt. Onze mening? Voor consumenten heeft de playlist cultuur duidelijk voordelen. De luisteraar heeft eenvoudig toegang tot meer muziek en zal (dankzij gepersonaliseerde playlists met nieuwe suggesties en uitwisseling met peers) sneller met aansprekende nieuwe muziek in aanraking komen. Daarbij zijn de kosten fiks lager dan die van een fysieke cd-collectie en is zijn favoriete muziek op meer locaties beschikbaar. Daarbij is er niets verloren als je meer van het traditionele soort bent. De opkomst van streaming verbiedt niemand om een ouderwetse plaat te beluisteren.

Muziek (bekend) maken 
Voor degenen die zich niet aan het consumerende, maar aan het producerende eind van het spectrum bevinden (muzikanten, labels) is de shift ingewikkelder. Door een toenemende toegankelijkheid is de concurrentie groter. Er moet gezocht worden naar een nieuwe marketingstrategie waarbij aanwezigheid, beschikbaarheid en populariteit op streamingdiensten en playlists het belangrijkste focuspunt is. Daarbij is het in een industrie waar de track centraal staat moeilijker om artiesten door te laten breken. Het duurt, als je als artiest één van de velen bent op een playlist, veel langer om fans te krijgen dan wanneer iemand een volledig album van je koopt. De commitment en identificatie met de artiest, datgene waarop de muziekindustrie zo goed gedijde, vraagt meer moeite en tijd. Anders dan bijvoorbeeld Itunes, waar je je bij beluistering van tracks tenminste nog op de artist page van de uitvoerende bevond, is er bij Spotify minder connectie met de artiest. Je bevindt je daar niet in het ecosysteem van muzikanten maar in dat van de Spotify playlist. Volgens One Direction manager Will Bloomfield moeten artist managers er tweemaal zoveel tijd voor uittrekken om een relatie tussen artiesten en fans op te bouwen.

Gouden bergen?
Ook staan de opbrengsten van streaming voor artiesten en labels ter discussie. Muzikanten kúnnen zelfs niet zonder bemiddelende agregator bij de opbrengsten van hun streams. En niet voor niets liggen de majors, muzikanten en streamingdiensten onderling (Spotify en Itunes) onophoudelijk in de clinch over het percentage aan opbrengsten dat uitgekeerd wordt.

Spotify onder vuur
En, heb je er nog zin in? Je kunt je afvragen wat je aan streaming wint, als ambitieuze en opkomende muzikant. Volgens Radiohead voorman Thom Yorke niet veel. Een aantal jaren terug haalde hij (net als bijvoorbeeld Neil Young) fel uit naar Spotify. Door deals met de major labels zou nieuw talent uitgesloten worden van kansen op het medium. Hoewel er veel scepsis is zien wij dat de playlist cultuur, ook veel nieuwe kansen biedt voor (independent) muzikanten. Spotify graaft immers zijn eigen graf als het geen nieuw talent ‘ontdekt’. En dat lijken ze daar te begrijpen.

Podium voor nieuwkomers
Ze zijn niet gek bij Spotify. Natuurlijk weten ze dat ze, om hun populariteit te behouden, ze niet alleen trends en majors kunnen volgen, maar ook trendsettend moeten zijn. Dat doen zij dan ook door actief te promoten hoe nieuw talent een opmars maakt op Spotify en in bijvoorbeeld hun ‘Fresh Finds playlist’ exposure te bieden aan nieuwe en vaak ongetekende muzikanten. Ze moeten wel, want de echte muziekkenner en liefhebber laat zich niet afschepen met mainstream, maar vindt vaker inspiratie in dat wat buiten de box wordt gecreëerd. En geef toe, is het niet vaak in de zolderkamer en het hoofd van de andersdenkende waar de spannendste muzikale klanken zinderen?

Go get ‘em!
Als altijd raden we je aan kritisch en creatief te kijken naar de manier waarop jij je muziek promoot, en je eigen muzikale belangen goed te (laten) behartigen. Als je verder wilt komen met je muziek kun je er niet omheen in te spelen op de playlist georienteerde markt zoals Spotify die neer heeft gezet. Wees er wel op voorbereid dat het een lange en zware weg kan zijn om jezelf hier in de kijker te spelen. Maar houd onderweg de kansen in gedachten die je hier tegen kunt komen. Ieder playlist luisteraar die dankzij Spotify kan genieten van jouw muziek is er tenslotte één!

design-1210927_1280

 

DeCDPerserij.nl
Geschreven door

DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>