Debuutalbum, gepresenteerd in een uitverkocht Paradiso

Paradiso

Ze heeft geen rijke ouders. Een platenmaatschappij die haar scherp in de markt zet, heeft ze evenmin. Toch heeft Jyoti Verhoeff het voor elkaar gekregen om haar debuutalbum Riven te presenteren in een uitverkocht Paradiso, compleet met symfonie orkest, koor, een celliste, soundscapes, dansers en een showmaster annex goochelaar. Hard werken, niet opgeven, je verbeelding gebruiken en hulp durven vragen, is het devies van pianist en zangeres Jyoti Verhoeff.

Als Jyoti Verhoeff (leeftijd 92 jaar, ‘je bent zo oud als je je voelt’) een slok koffie neemt op het terras van Starbucks in het centrum van Amsterdam, valt op dat er een steen in haar ring ontbreekt. ‘Ah ja, die is er uitgevallen. Binnenkort laat ik hem maken, want dit is een belangrijke ring. Het is mijn trouwring, of beter: trouw-aan-mezelf-ring. Ik ben met mezelf getrouwd, zou je kunnen zeggen.’

 Wanneer vond dat plechtige moment plaats?

‘Vier jaar geleden toen ik een dierbare verloor. Ik werd toen op onverbiddelijke wijze met de vergankelijkheid geconfronteerd. Er is een verschil tussen iets weten en iets beleven. Je weet dat alles vergankelijk is, maar ik had het nog niet beleefd.’

‘Ik besefte meer dan voorheen hoe kostbaar tijd is en besloot mijn droom waar te maken, ondanks alle angsten en onzekerheden.’

Hoe zag jouw droom eruit?

JYOTI VERHOEFF-Ruben Snitslaar Onderwaterfotografie_LR_2‘Muziek delen met andere mensen. Ik ben geboren met een ernstige gezichtsbeperking – ik kan bijvoorbeeld niet zien welke kleur ogen jij hebt, ook al zit je maar een halve meter van me vandaan. Daardoor heb ik andere zintuigen scherper ontwikkeld, vooral mijn gehoor. Eén van mijn eerste herinneringen is dat ik hele orkesten hoorde in het geluid van de wind, de vogels en het ruizen van de bomen, maar dat niet aan anderen kon uitleggen. Daar was ik erg gefrustreerd over.’

‘Vanaf mijn zesde heb ik mezelf piano leren spelen. Honderden liedjes en composities heb ik geschreven. Ik durfde ze niet te laten horen. En toen ik eenmaal had besloten om mijn passie te leven en ze wél te delen, hoopte ik dat iemand mij dan zou vertellen wat ik precies moest doen. Ik gedroeg me als een kind, dat aan de hand genomen wilde worden. Gaandeweg heb ik geleerd dat niemand dan jijzelf beter weet wat je wilt. En dat niemand dan jijzelf beter je hartstocht en ideeën voor het voetlicht kan brengen.’

‘Einstein heeft ooit een uitspraak gedaan, waar ik troost en inspiratie uit put: “Logica brengt je van A naar B. De verbeelding brengt je overal.” Waar je hoofd misschien zegt: dat is niet realistisch of dat kan jij niet, daar kan in je verbeelding alles. Toen ik dat ontdekte heb ik mijn creativiteit ten volle aangesproken, ook in marketing.’

Met als resultaat dat je je dubbelalbum Criven – Full Moon/Dark Moon in eigen beheer hebt uitgebracht en twee dagen geleden voor een uitverkocht Paradiso hebt gepresenteerd met een koor, symfonie orkest, dansers en een videoclip. Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen?

‘Door hard te werken, door verbindingen aan te gaan, door te vertrouwen op mijn intuïtie en

door te volharden. En dan gebeuren soms magische dingen. De manier waarop ik celliste MayaCD Riven - Full Moon - Dark Moon Fridman heb ik leren kennen, lijkt op een sprookje. Een vriend van mij vroeg of hij iets voor mij kon doen. “Ja, ik wil graag een celliste, met wie ik kan samenspelen,” antwoordde ik. “Ok,” zei die vriend weifelend, “Ik dacht eigenlijk eerder aan zoiets als boodschappen doen bij de Albert Heijn.”

‘Niet veel later ontmoette hij Maya in Amsterdam. Hij dacht dat het wel zou klikken tussen ons. We hebben allebei rood lang haar. Om maar iets te noemen. Dezelfde dag stond Maya in mijn woonkamer, we gingen samen muziek maken en we voelden als een eenheid.’

Vervolgens ben je eindeloos gaan componeren. Via het platform Indigo.go ben je een campagne voor crowdfunding begonnen, zodat je een album kon opnemen. 

‘Ik heb een wervingsfilmpje gemaakt en vier weken vooral via Facebook en Youtube campagne gevoerd, totdat ik genoeg geld had ingezameld onder fans in binnen- en buitenland. Facebook heeft een heel belangrijke plaats ingenomen bij de marketing en totstandkoming van mijn muziek.’

‘Op Facebook zag ik bijvoorbeeld een foto van een vrouw. Vaag natuurlijk, vanwege mijn slechte ogen. Bij haar foto stonden alleen haar woonplaats en naam vermeld. Maar ik wist onmiddellijk dat ik haar moést ontmoeten. Ik heb contact met haar gezocht en gevraagd of ze naar een concert van mij wilde komen. Ze is gekomen; we raakten aan de praat en ze bleek bij de beroemde Wisseloord Studio’s te werken als geluidstechnicus. Dankzij haar kon ik mijn album daar opnemen. Ze heeft ook het grafisch ontwerp gemaakt en ze speelde mee tijdens het concert in Paradiso op keyboards.’

Het klinkt alsof je veel onbaatzuchtige mensen om je heen hebt verzameld.

‘Ja, daar ben ik heel dankbaar voor. Ik had dit album echt niet in mijn eentje kunnen maken. Je moet je eigen koers varen, maar je moet ook zeker je eigen beperkingen kennen en om hulp durven vragen. En niet bluffen, maar eerlijk zijn over wie je bent, hoe de zaken er voor staan . Dan merk je dat niet iedereen alleen maar met geld bezig is, maar dat veel mensen graag verbindingen aangaan en waardevolle, mooie dingen willen maken.’

‘Frits de Beer heeft belangeloos de videoclip bij het nummer Crack like lovers gemaakt. Ook alle figuranten die erin meespelen, hebben zich vrijwillig aangemeld via Facebook: de man en de vrouw die naakt in de natuur liggen, de mensen die de koets trekken, de schaduwdansers, die ook tijdens het concert dansten.’

‘We hadden ook duikers nodig. Het thema van Criven is de eenheid van polariteit – dag en nacht, man en vrouw, in- en uitademen – en in dat licht leek het me mooi onderwateropnames te maken van Maya in een rode jurk en mij in een witte jurk. De duikers waren nodig om ons

van de bodem van het zwembad omhoog te halen, dat kun je namelijk zelf niet met zo’n zware jurk. Na een oproep op Facebook, stonden er 35 duikers klaar bij het zwembad. Zoveel helpers had ik nu ook weer niet nodig, maar de opkomst was hartverwarmend.’

‘Het paard waarop ik door de bossen rijd in de clip, heeft zich overigens niet aangemeld via Facebook. Die heb ik geleend van een vriendin.’

En hoe krijg je dirigent Ghislain Bellefroid zo ver om een relatief onbekende muzikante met zijn Symfonie Orkest Midden Nederland te begeleiden bij een eerste cd-presentatie?

‘Een vriend vertelde me ooit een verhaal over de carrière van Walt Disney. Disney zocht een financier voor zijn plan om pretparken te maken. Hij ging naar een bank, waar ze het idee niet zagen zitten. Hij ging naar een andere bank, zelfde verhaal. Na 175! afwijzingingen, vond hij een financier. Of het verhaal nu klopt of niet, ik werd er door geïnspireerd.’

‘Ik heb Bellefroid benaderd met de mededeling dat ik geen budget had, maar wel ideeën. Daar zal hij vast wel even om gegeglimlacht hebben. Hij reageerde niet meteen, en toen dacht ik aan Disney en stuurde er nog één en nog één en na veel mails van mij ging hij luisteren en hij vond mijn muziek mooi en zegde toe. Ook weer belangeloos.’

‘Naar de organisatie van Paradiso had ik ook al vele, vele mails gestuurd met een voorstel voor een concert in de grote zaal. Na mail nummer zoveel werd ik uitgenodigd om op gesprek te komen en mocht ik mijn gang gaan. De andere mails bleken nooit te zijn gelezen.’

 En voel je je bij de zoveelste mail dan geen stalker?

‘Soms wel, maar aan de andere kant denk ik: “Als iemand me een stalker vindt, lees ik dat wel in de reactie en dan zal ik ook meteen ophouden.” Dat jij je onzeker over sommige ideeën voelt, hoeft lang niet altijd te betekenen dat anderen dat ook zo ervaren. Dat heb ik onderhand wel gemerkt.’

Criven – Dark Moon/Full Moon van Jyoti Verhoeff is verkrijgbaar via www.jyotiverhoeff.nl

 

DeCDPerserij.nl
Geschreven door

DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>