Def P en zijn albumrelease. Een onvergetelijke releaseparty

Def P- albumrelease

Het is een regenachtige maandagochtend als Pascal “Def P” Griffioen koffie drinkt bij Indieplant DeCDPerserij.nl. Hij komt vinyl platen ophalen. Trots bekijkt de nederhop veteraan zijn nieuwe album en vertelt over de release. Terwijl hij uitweidt over zijn release party krijgen we spontaan zin in het feestje. Hoe kan het dat ik op maandagochtend – gewoonlijk alleen behoefte aan sterke koffie en stilte- ineens ontzettend uitkijk naar een hiphopfeestje? Omdat alles rond de aanloop naar de release klopt.  Ter voorbereiding van je eigen release: leer hier welke ingrediënten je kunt gebruiken om ook jouw releaseparty perfect voor te breiden.

1. Def P: het verhaal

De albumrelease van Def P wordt ingeleid door een verhaal. Het album staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een groter momentum. Def P zit dertig jaar in het vak en dit gegeven is verweven door de hele communicatie rond de release. De titel van het nieuwe album: 30xPi sluit hierop aan, in de songs maakt de rapper de balans op en de marketingcommunicatie draait om deze mijlpaal. Dus geen persberichten met als kop: “Def P brengt nieuw album uit”, maar “Def P, dertig jaar in het vak”.  Dat is slim. Want hiermee heeft de release andere –lees: meer- nieuwswaarde dan het zoveelste nieuwe album dat uitkomt. Als jij een album uitbrengt raden we je aan dit te doen in een bredere context. Dat maakt het voor media, podia en fans veel interessanter om stil te staan bij jouw release.

2. Het product

Inkoppertje, maar bij een goede releaseparty hoort een goed product. Of je nu een single, EP of compleet album uitbrengt: de muziek, het artwork, de merchandise, alles moet kloppen. De kwaliteit moet natuurlijk opperbest zijn. De verpakking moet je doelgroep aanspreken. Het artwork moet representeren wat jij muzikaal uitdraagt. Def P koos voor een elpee met door hem zelf ontworpen hoes en tien nieuwe nummers. Of je nu liefhebber van hiphop bent of niet, de stijl van het artwork en de sound van de songs zijn beide krachtig en kenmerkend. Indieplant DeCDPerserij.nl zorgde dat muziek en artwork recht aan werd gedaan door kwalitatief hoogstaand vinyl en drukwerk.

3. De planning

De release van Def P werd goed en tijdig voorbereid. Samen met Spotlight productions werd de planning zorgvuldig bewaakt en nageleefd (check www.spotlightproductions.eu). We maken ook regelmatig mee dat artiesten in de knel raken met de deadline van hun release. En dat is zonde, want dit levert niet alleen onnodig veel stress op, maar leidt ook af van de randzaken die je zou moeten regelen voor promotie van je release. We kunnen het niet genoeg benadrukken: produceer je album ruim voor je releaseparty. Zo wordt het hele proces rond je nieuwe album een feestje.

4. De locatie

Natuurlijk vindt de releasparty van Def P plaats in zijn thuisbasis Amsterdam. Op 11 maart 2016 ging het dak van de oude zaal van De Melkweg eraf, toen hier het album gereleased werd. De locatie is goed gevonden: niet te groot (een halflege zaal is geen lekker begin) maar zeker niet te klein. Net als de rapper heeft De Melkweg een lange en respectabele staat van verdienste en weet je dat hier het geluid en de entourage prima zijn. Nu zal jij misschien niet meteen kunnen releasen in De Melkweg, maar zoek wel een venue welke past bij jouw muziek en jouw niche. En ook hier geldt weer: regel de locatie ruim op tijd!

5. De guest acts

Een grote aanrader: vraag je muzikale vrienden om ook op te treden tijdens jouw releaseparty. Maak een avondvullend programma met verschillende ondersteunende acts. Zo maak je het aantrekkelijker voor jouw eigen fans om te komen én haal je fans binnen van verwante artiesten. Dus: een hogere opkomst en een –wellicht- grotere afname aan de merchtafel. Ook niet onbelangrijk, het is voor jezelf ook een stuk leuker om deze speciale avond met meerdere muzikanten te dragen en delen. Def P viert zijn releasefeestje met een indrukwekkend arsenaal van special guests, welke ook mee doen aan de release tour. Er wordt goed voor de fans gezorgd!

6. Het kadootje

Sympathiek en slim: wie voor de releasedatum een ticket voor de party van Def P koopt krijgt zijn album 30xPi cadeau! Te gek voor de fans en fijn voor de artiest, die hiermee extra tickets verkoopt en meer kans heeft in de voorverkoop al uitverkocht te zijn. Mocht het jou een te grote investering zijn om jouw nieuwe album gratis uit te delen, overweeg dan een ander extraatje voor de bezoekers van je release. Er is veel betaalbare merch die je cadeau kunt doen, of maak een aantrekkelijke releasedeal om je fans blij mee te maken.

7. Enthousiasme

Last but not least, de reden dat ik op maandagochtend spontaan uitkeek naar een feestje waar ik anders waarschijnlijk nooit heen zou gaan, had natuurlijk alles te maken met het aanstekelijke enthousiasme van Def P. Hoewel helemaal niet uitbundig, bleek uit alle communicatie van de vader der nederhop dat het te gek ging worden. Hij had zelf gewoon  veel zin in de releaseparty en dat werkt aanstekelijk! Dus beste medemuzikanten: geloof in je product, koester je enthousiasme en draag dit uit. Het beste visitekaartje voor je muziek ben je nog altijd zelf! Tot zover het recept. Voeg naar smaak zoets of scherps toe. Laat even sudderen. Serveer heet en maak het onvergetelijk.

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>