Dichter bij je fans met Facebook, 9 tips.

dichter-bij-je-fans

Facebook is nog steeds hét social media netwerk. Ook als band kan je niet om de promotionele kracht van Facebook heen. Het is multimediaal en het bereik is enorm. Toch blijkt uit een rondgang onder “Nederlandse en Belgische bandjes’ dat flink wat acts wel wat facebook tips kunnen gebruiken. Bij deze, hoe promoot je jouw band op Facebook?

1 Beste tijdstip om te posten

Het blijkt dat je het beste nieuwe berichten kunt posten als je fans thuis zijn en niet aan het werk. Post tussen 20.00 en 07.00 uur. Analyses tonen aan dat het aantal likes en comments dan toeneemt met 20%.

2 Beste dag om te posten

De meesten posten de hele week door. Maar het meeste effect bereik je op woensdag en zondag. Vrijdag – gevolgd door maandag en dinsdag – is verreweg de slechtste dag voor posts.

3 Hoe vaak post je per dag?

Onderzoek toont aan dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Een of twee posts per dag creëren 40% meer betrokkenheid van je fans (likes, comments), dan wanneer je 3 of meer keren per dag een bericht op Facebook zet.

4 Hoe vaak post je per week?

Als je je fans niet overvoert met posts gedurende de week, dan voorkomt dat ‘informatie-moeheid’. In cijfers: 1 tot 4 posts per week zorgt voor 71% meer betrokkenheid (likes, comments) dan wanneer je 5 of meer keren een bericht op Facebook zet.

5 De lengte van je posts

In de retail (winkels) geven posts met maximaal 80 karakters (letters én spaties) 66% meer betrokkenheid dan langere posts. Berichten die kort en krachtig zijn – maximaal 40 karakters – zijn het meest effectief: ze resulteren in 86% meer betrokkenheid.

6 De beste content

Stel een vraag om een dialoog te starten. Uit onderzoek blijkt dat je met een vraag iets minder likes krijgt, maar dat het aantal comments verdubbelt.

7 Doe een concreet aanbod

Stel dat je je CD wilt verkopen of aan merchandising doet. In Amerika resulteert ‘$ off’ voor 55% meer likes en comments en ‘coupon’ voor 39% meer. Woorden als ‘sale’ en ‘% off’ blijken het minst effectief om fans in beweging te krijgen. Wat zou in het Nederlands goed werken? Wij denken aan ‘bespaar € 10’ en ‘waardebon’. En niet: ‘uitverkoop’ en 10% korting’.

8 Doe een concreet aanbod

Nogmaals, als je iets wilt verkopen – CD’s, T-shirts, posters bijvoorbeeld – communiceer dan het concrete kortingsbedrag. Bijvoorbeeld: CD met € 4 korting. Daarmee krijg je meer respons dan met het noemen van ‘10% korting’, ook al betekent dat percentage een hogere korting. Apart hè? Maar zo werkt het wel.

9 Keep it simpel stupid

Je kunt natuurlijk ook foto’s, links, video’s een audio posten. Hoe interessant dit ook kan zijn, posts met alleen tekst leveren de meeste likes en comments op. 94% meer, om precies te zijn. Dit wordt gevolgd door ‘alleen een foto’ – ook effectief dus. Een video en een link zorgen voor veel minder likes en comments.

Ronald Sterk
Geschreven door

Ronald Sterk

Ronald Sterk is een ervaren journalist en tekstschrijver. Hij was 10 jaar poprecensist voor de Arnhemse Courant en schreef voor Music Maker. Ronald is ook een bevlogen gitarist en speelt jazz in een bigband. Hij is de manager van topgitarist Richard Doodkorte.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>