Haal het meest uit Spotify

spotify-lounge

Als muzikant kun je er tegenwoordig niet meer omheen. Als je wilt dat je muziek een breed gehoor vindt, moet je aan de Spotify. Niet langer zijn de verkoopcijfers van je laatste album de belangrijkste pijlers van jouw succes. Anno nu wil je op zoveel mogelijk online playlists te vinden zijn. Maar hoe bereik je nu die miljoenen Spotify luisteraars?

Stap 1. Maak een artist profile

Om mee te doen moet je aanwezig zijn. Dus zorg dat je muziek op Spotify komt! Dit doe je met behulp van jouw label of aggregator. Maak vervolgens een artist profile. Dit is jouw Spotify ‘homepage’.

Maar goed, dat je een artist profile hebt betekent niet automatisch dat de talloze Spotify-ers jou daar vanzelf gaan vinden. Een goede manier om interactie op gang te brengen is het maken van je eigen playlists op je persoonlijke pagina. Laat zien naar wie jij luistert en probeer tracks in de playlist uit te wisselen. Ofwel: neem bevriende muzikanten op in je playlist en vraag hen om jou aan hun playlist toe te voegen. Zo bereiken jullie elkaars volgers.

Stap 2. Promoot je muziek en vind 250 volgers

In eerste instantie vind je volgers door je bestaande fanbase (op Social Media, via je mailings, tijdens je optredens en op het jaarlijkse familie-uitje) uit te nodigen op Spotify. Soms is wat extra overredingskracht vereist. Dus pak flink uit met het verleiden van toekomstige volgers. Leg contact met volgers van soortgelijke acts, of beloon volggedrag met een sneak peak van je nieuwste release. Met lekkere muziek en een beetje lef heb je er zo 250 bij elkaar. En dat is wat je (minstens) wilt. Want met 250 volgers kun je je aanmelden om een verified artist te worden. Je vult een formulier in en huppakee, je doet mee met de groten. Als verified artist kun je op je artist profile playlists maken, kun je je pagina verder personaliseren, statistieken bekijken en je muziek in de kijker spelen van een groter publiek.

Stap 3. Wordt ge-playlist

Op Spotify vind je 4,5 miljoen playlists die voor een miljard streams per week zorgen. Dat zijn, mocht het je ontgaan, heel heel héél veel beluisterde liedjes. Wil jij dat jouw track tot een percentage (of vooruit, een promillage is ook goed) van die streams behoort? Dan moet je dus in –populaire- playlists terecht zien te komen. Ik hoor je denken: Hoe dan?!
Zorg bijvoorbeeld dat je jezelf in de kijker speelt bij populaire Spotify-ers. Onderzoek welke gebruikers in jouw genre veel gevolgd worden en trendsetters zijn in hun muziekkeuze. Zoals je eerder je PR pijlen richtte op (online) magazines en broadcasting, ga je nu ook marketing voeren op Spotify. Dit doe je door jouw muziek bij zoveel mogelijk luisteraars, maar vooral bij trendsetters onder de aandacht te brengen. Zo vergroot je de kans dat Spotify editors jouw track oppikken. Wie weet leidt dit tot een ticket to succes in de vorm van een plaatsje in een Fresh Finds playlist waarin nieuw talent wordt geshowcased.

Naast de Fresh Finds zijn er nog een aantal andere veelbeluisterde playlists. Zo wordt bijvoorbeeld sinds augustus 2016 wekelijks de zogenoemde ‘Release Radar’ gepubliceerd. Dit is een gepersonaliseerde playlist waarop Spotify-gebruikers nieuwe releases vinden van artiesten die zij volgen, luisteren of die aansluiten op hun smaak. Als je –bijvoorbeeld via Fresh Finds- in het Spotify vizier opduikt kun je een wereld aan luisteraars winnen wanneer je in dergelijke lijsten wordt opgenomen. Het onderzoeken waard dus.

Stap 4: Zorg dat je op tijd nieuwe muziek op Spotify zet

Tot slot, muzikanten of labels missen nogal eens kansen wanneer er radioplay of media aandacht is voordat een release op Spotify staat. Omdat er zoveel mensen Spotify gebruiken is de kans groot dat toekomstige fans je gaan zoeken op Spotify. Als jouw nieuwe single, die zo’n potentiële fan op de radio voorbij hoorde komen, niet op Spotify gevonden wordt, kom je eenvoudig ook niet in zijn of haar playlist terecht. Hanteer daarom een ‘global release date’. En zorg dat jouw release op dat moment –of even daarvoor- live staat op Spotify. Dan kun je daar meteen in je persberichten, mailings, social media posts en bij het regelen van optredens naar verwijzen.

Wat ons als bedrijf dat diensten en dingen voor muzikanten levert vooral aanspreekt is dat jij en Spotify een belangrijk gezamenlijk belang hebben. Zij willen, net als aan de weg timmerende muzikanten, dat goede muziek toegankelijk en vindbaar is. De redacteurs bij Spotify zijn voortdurend op zoek naar nieuw talent. Het is immers niet alleen hun werk hun luisteraars te bedienen van muziek die zij al kennen. Ook het aandragen (dus promoten) van de juiste nieuwe acts bij de juiste luisteraars is een minstens zo belangrijk onderdeel van hun missie. Doe daar je voordeel mee. Als jij denkt dat jouw muziek potentie heeft en verder wilt komen is het anno 2017 zaak om de mogelijkheden van Spotify grondig te onderzoeken en te benutten. Hopelijk hebben we je hier alvast wat op weg geholpen. Op artists.spotify.com kun je verder de diepte in en aan de slag.

DeCDPerserij.nl
Geschreven door

DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.