Brother can you spare me a dime? Hoe de EU helpt om je muziek te financieren

guitar-case-485112_1920

Investeerders vinden voor je muzikale project. Als je eens op deze missie uit bent geweest zal je weten dat dit, zacht gezegd, niet meevalt. De bankmedewerker heeft je, nadat hij je meewarig heeft gadegeslagen, waarschijnlijk murmelend over risicovolle onderneming met een kluitje het spreekwoordelijke riet ingestuurd. Het financieren van initiatieven in de creatieve sector is nooit populair geweest bij banken. Maar wat is, nu de subsidiekraan al enige tijd flink is aangedraaid, het alternatief voor muzikanten met plannen? Op zoek naar een kleurloze baan in een ‘minder risicovolle sector’? Nee dus. Het Creative Europe Programme van de Europese Unie biedt mogelijkheden. We praten je bij:

 

Creative Europe Programme
STOMP, de stichting voor onafhankelijke muziekproducenten heeft er lang en hard voor gewerkt. En met gepaste trots laat voorzitter Kees van Weijen weten dat het is gelukt. Hij en andere lobbyisten van IMPALA en uit de creatieve sector hebben de EU ervan weten te overtuigen dat er meer financieringsmogelijkheden voor artistiekelingen moeten komen. En daarvoor maakte de EU budget en beleid. Creative Europe Programme, noemen ze dat. Het doel is om Culturele diversiteit te promoten en Europa’s creatieve concurrentiepositie versterken.

 

Het plan?
De EU gaat niet zelf culturele initiatieven subsidiëren. Waar het dit jaar wel mee is begonnen, is het actief motiveren van banken om in de creatieve sector te investeren. Dus gaan EU medewerkers met een ingewikkeld, technisch, maar –voor jou wellicht- belangrijk voorstel naar Europese banken. Daar wordt aan de hoge heren uitgelegd dat onwelwillendheid om budget te verstrekken aan bijvoorbeeld muzikanten vaak ongegrond is. Dat de markt is vluchtig, gevoelig en progressief is, neemt niet weg dat de economische groei juist in de culturele industrie een feit is. En hoewel ‘vluchtig’ en ‘gevoelig’ vieze woorden zijn voor de mannen in pakken, zijn ze daar juist dol op: Economische Groei.

 

Boost
Als de aandacht gewekt is heeft de EU vertegenwoordiger een aantrekkelijk voorstel voor de betreffende bank. Kort door de bocht komt die erop neer dat de EU enerzijds bijdraagt aan het verlagen van het financiële risico bij investeringen in de culturele sector en de bank anderzijds kennis en training aanbiedt om die risico’s te reduceren. Door het, kortom, aantrekkelijk te maken om te investeren in cultuur  moet er een positieve boost gegeven worden aan creatieve en culturele (en indirect economische) bloei binnen Europa.

 

En dan?
Dat klinkt misschien allemaal erg macro en ver van je bed, maar dat is het niet, benadrukt Kees van Weijen. Want doordat er een mentaliteitsverandering op gang wordt gebracht bij onze financieringsinstituten, word jij straks niet (of in ieder geval minder) meewarig aangestaard als je met je muzikale businessplan bij de bank belandt. Wordt je toch afgescheept met het risicoargument? Dan heb je het Creative Europe Programme als weerwoord.

 

Aan de slag!
Tot slot en wellicht ten overvloede wijst Van Weijen erop dat, wil het programma aanslaan, er natuurlijk wel ambitieuze creatievelingen nodig zijn die de bronnen aanboren die bevochten en gewonnen zijn. Dus hup, jouw geweldige doch schijnbaar onrealistische plan mag uit je hoofd en op papier. Naar de bank. De wereld in. Al is het maar om het Europa’s creatieve concurrentiepositie te versterken.

 

Biedt het Creative Europe Programme misschien mogelijkheden voor jouw project? Check hier de site van de EU om je verder te verdiepen.

Met de ecourse Businessplan voor muzikanten schrijf je onder begeleiding van Indieplant een gedegen ondernemingsplan voor jouw muzikale project. 

Klik hier voor meer informatie over ondersteuning bij (vinden van financiering voor) jouw muzikale project.

 

 

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>