Hoe geef je een goed interview? 8 tips.

interview-tips

Ik heb als popjournalist talloze artiesten geïnterviewd. Van Jeff Lynn (ELO) tot Mick Box (Uriah Heep). Bekend of onbekend, zelden zat er iemand tegenover me die de indruk gaf het interview grondig te hebben voorbereid. Toch kan je juist op dit punt veel winst halen.

1 Ken je drijfveren

Waarom ben je muzikant? Heb je die keuze bewust gemaakt? Of rolde je toevallig ‘in het wereldje’? En welke rol speelde je sociale omgeving – je ouders, je vrienden? Wanneer maakte je je eerste eigen nummer? In welke stijl en waarom? Welke obstakels heb je moeten overwinnen om te zijn wie je nu bent? Journalisten hebben altijd behoefte aan ‘achtergrond’. Dat geeft de artiest reliëf. Zie ook mijn eerdere blog over storytelling.

2 Wees eerlijk en geduldig

Als je het gemaakt hebt, is de arrogantie altijd dichtbij. Althans dat denken veel journalisten. Wees dus zo ‘gewoon’ mogelijk: vriendelijk, hoffelijk en gastvrij, ook al worden je saaie, oninteressante vragen gesteld. Zeg gerust waar het op staat – eerlijkheid en oprechtheid wordt op prijs gesteld – maar blijf redelijk en geduldig. Eén journalist die jou arrogant vindt en je bent jaren bezig om van dat negatieve imago af te komen.

3 Stel een tijdslimiet

Jouw tijd is kostbaar. Realiseer je dat een interview van drie kwartier net zo’n krachtig verhaal kan opleveren als een gesprek van bijna 2 uur. Sterker nog, als je de interviewer een tijdslimiet geeft, zal hij snel tot de kern moeten komen. Scheelt tijd en nodeloze social talk.

4 Focus op jóuw belangen

Bepaal vóór het gesprek wat je wilt vertellen. Wat is jouw centrale boodschap? En hou je daar in het gesprek aan vast. Geef het gesprek een wending als je vindt dat de interviewer afdwaalt. De journalist is er voor jou en niet andersom.

5 Zeg niet te veel

Een journalist heeft scherpe oren. Alles wat jij zegt – niets uitgezonderd – is in potentie geschikt voor zijn of haar artikel. Hoe meer je afdwaalt, hoe meer informatie je prijs geeft, hoe groter de kans dat jouw uitspraken uit de context worden gehaald. Less is more.

6 Wees diplomatiek

De vuile was blijft altijd binnen. Gebruik het interview nooit om ruzies met bandleden, manager of platenlabel uit de vechten. Jij mag dan wel vinden dat je volledig in je recht staat, maar voordat je het weet, ben jij de schurk die het allemaal niet begrepen heeft. Uit de praktijk: een artiest klapte uit de school over zijn platenlabel. Resultaat: het label dumpte de artiest na publicatie van het interview.

7 Doel voor ogen

De journalist is niet per definitie op jouw hand. Hij wordt betaald om een goed verhaal te schrijven, ook als dat ten koste van jou gaat. Zoek geen bevestiging bij de journalist, maak geen excuses, probeer geen indruk te maken. Het gaat maar om één ding: het interview moet bijdragen aan jouw promotie.

8 Rumor around the brand

Herman Brood kon het als geen ander: provoceren. Ik herinner me een gesprek met hem in de pauze van een optreden in de Bovenbuik, een kroeg in Arnhem. Hij speelde destijds in Vitesse. Samen met drummer Herman van Boeyen liepen we naar een aanpalend restaurantje. Ik stelde mijn eerste vraag. Brood antwoordde met: weet jij wat rock and roll is? Hij wees naar zijn gescheurde T-shirt, het okselhaar priemde in volle glorie naar buiten. Herman stond op, goot mijn glas bier over m’n hoofd en verliet het etablissement. Rumor around the brand, noemen ze dat in de marketing.

Ronald Sterk
Geschreven door

Ronald Sterk

Ronald Sterk is een ervaren journalist en tekstschrijver. Hij was 10 jaar poprecensist voor de Arnhemse Courant en schreef voor Music Maker. Ronald is ook een bevlogen gitarist en speelt jazz in een bigband. Hij is de manager van topgitarist Richard Doodkorte.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>