Offline promotie om je publiek mee uit te breiden (deel 2)

Groter publiek - deel 2

Tips om je online bereik te vergroten worden van alle kanten aangeboden. Daarom staan we nu eens stil bij mogelijkheden om ‘offline’ je publiek te vergroten. Lekker old school. In dit tweede deel vijf tips voor het bereiken van extra publiek door slim om te gaan met optredens (deel 1 lees je hier).

Offline promotie tip 1: blijf plakken en flyeren

Zoals je zelf wel zult merken, vliegen op Facebook de uitnodigingen voor events je om de oren. Als band is het zo gepiept: eventjes aanmaken, spammen, klaar. Maar met nog minder moeite klikt de ontvanger de uitnodiging zo weer weg of valt het hem in de stroom uitnodigingen niet eens meer op. Het is daarom aan te raden om ook een fysieke campagne op te zetten. Posters plakken en flyers uitdelen dus. Zoek in de stad waar je gaat spelen bijvoorbeeld lokale gelegenheden uit om je gig te promoten. Plekken waar mensen komen die jij graag voor je podium ziet staan. Denk niet alleen aan kroegen en andere horeca. Een bibliotheek kan bijvoorbeeld ook een plek zijn waar je mensen komen die je wilt bereiken.

Offline promotie tip 2: creëer unieke gelegenheden

Zorg er daarom voor dat je een bijzondere band opbouwt met mensen. Geef ze aandacht en beloon ze met speciale dingen – toegang tot verborgen tracks, early bird kortingen, spreek wat eerder met ze af voor een meet & greet. De truc is om mensen een mooie beleving te geven. Voorkom daarbij dat je de nadruk legt op (cd- of kaart)verkoop. Het gaat om een langetermijnrelatie, waarin muziek centraal staat.

Offline promotie tip 3: speel niet te vaak (op één plek)

Het is een vuistregel: het eerste jaar speel je zo veel mogelijk, waar dan ook. Daarna word je selectiever en zorg je dat je plekken niet ‘dood’ speelt. Het is belangrijk om de aandacht van het publiek niet te verliezen, maar je kunt je voorstellen dat mensen er niet op zitten te wachten om elke twee weken – of elke maand – naar dezelfde band te gaan. Er is geen druk om te gaan. Ze kunnen een paar weken later immers alsnog. Houd je het wat exclusiever, dan geef je ze een reden om erbij te zijn.

Offline promotie tip 4: breid je territorium systematisch uit

Pakken wat je pakken kan is een veelgebruikte strategie, maar het kan ook lonen om wat meer structuur in de dekking van je optredens te krijgen. De meeste bands beginnen vanuit hun thuisplaats. Om daarna verder te komen, kwamen we de volgende interessante opzet tegen, met een drukbezochte albumpresentatie als einddoel. Schat in hoever mensen gemiddeld voor jouw band willen reizen (half uurtje max?) en zorg dan dat je tot aan je cd-presentatie geen optredens binnen die straal om je stad heen speelt. Zoek daarna een vijftal plekken dat er net buiten ligt en probeer daar shows te doen in de periode tot aan je albumpresentatie. Tijdens die shows laat je uiteraard meerdere malen vallen dat het album en de presentatie eraan komen. Overtuig je ze, dan kun je ze de cirkel in ‘lokken’. Zo breid je tegelijk je bereik naar buiten uit en haal je mensen naar je eigen stad.

Offline promotie tip 5: geef huiskamerconcerten

Hoe groter een optreden hoe aantrekkelijk, maar daarmee zie je al gauw een mooie intieme gelegenheid over het hoofd: huiskamerconcerten. Optredens in huiselijke setting zijn behoorlijk hot. Denk niet gelijk aan je volledige set opbouwen tussen iemands meubilair, maar meer aan een uitgeklede versie van je band, met akoestisch gitaar en percussie bijvoorbeeld. Het is maar net wat bij de stijl van je band past. Huiskameroptredens zorgen er in ieder geval voor dat je dicht op je publiek zit. Interessant is ook om ze te verloten; verbindt er een actie aan.

Niels Achtereekte
Geschreven door

Niels Achtereekte

Niels Achtereekte (1980) is een fanatiek muziekmaker en (vakblad)journalist . Het zijn twee 'werelden' die elkaar voor Niels regelmatig overlappen. Zo is hij betrokken bij vakbladen over muziektechnologie en evenementenorganisatie en neemt hij nieuwe releases onder de loep voor Mania, het winkelblad van Plato en Concerto. Verder schrijft hij veel over ondernemerschap, innovatie en natuurlijk deze blog!

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>