Offline promotiemiddelen om je publiek mee uit te breiden (deel 1)

Offline promotiemiddelen

Je opnames online zetten, even spammen en de wereld ligt aan je voeten. In theorie klopt het nog steeds, maar de praktijk steekt vaak anders in elkaar. Tips om je online bereik te vergroten, worden van alle kanten aangeboden. Daarom staan we nu eens stil bij mogelijkheden om ‘offline’ je publiek te vergroten met offline promotiemiddelen. In dit eerste deel vijf tips voor het bereiken van extra publiek door slim om te gaan met je releases en merchandise.

1. Offline promotiemiddelen: weet wie je fan is

In het bedrijfsleven zijn horden professionals dagelijks bezig met het bestuderen van klanten. Wie zijn zij? Waar hebben ze behoefte aan? Hoe bereiken we ze? Onbewust heeft iedere muzikant ook een plaatje in zijn hoofd van de persoon die hij denkt aan te spreken. Maar klopt dit plaatje wel? Om meer mensen te bereiken doe je er goed aan eerst te weten wie op dit moment ‘iets’ heeft met jouw muziek. Weet je dat, dan weet je ook waar zij het liefste komen en hoe je ze gericht kunt benaderen. En, niet onbelangrijk, dan weet je ook wat zij interessant vinden als merchandise. Door in te spelen op hun behoeften kun je je band versterken.

2. Offline promotiemiddelen: compilatie-releases

Je eigen EP of album uitbrengen is leuk, maar met verenigde krachten kun je gebruik maken van elkaars publiek. Met dezelfde inspanning bereik je een grotere groep mensen – die ook allemaal weer vrienden hebben waarmee ze jouw muziek (kunnen) delen. Een volledig album met een flinke lijst bands kan interessant zijn, maar een split EP met één andere band maakt een item wellicht net weer wat exclusiever. Zorg er in ieder geval voor dat je muziek combineert van bands die dezelfde doelgroep aanspreken en die zich qua kwaliteit met elkaar kunnen meten. Het is een mooie manier om mensen alvast warm te laten lopen voor je latere solo-release.

3. Offline promotiemiddelen: zoek samenwerking

Behalve een compilatie-release kun je nog een stap verder gaan door binnen nummers samen te werken met een andere artiest. Niet alleen maak je wederom gebruik elkaars publiek, maar je geeft jezelf ook een andere invalshoek op je eigen muziek. Een andere artiest kan immers met verfrissende ideeën komen. Dat je die samenwerking daarna ook naar het podium kan brengen, hoeven we er eigenlijk niet bij te zeggen. Een mooie aanpak om het nuttige met het aangename te combineren.

4. Offline promotiemiddelen: schakel de platenzaak in

Met het wegvallen van de grote jongens onder de platenzaken is de toegevoegde waarde van kleine platenzaken weer duidelijker geworden. Veel zaken zijn niet alleen verkooppunten, maar ook een plek om samen te komen en nieuwe, relatief onbekende artiesten te ontdekken. Je hoort hem al aankomen: dat biedt jou mogelijkheden. Een voorbeeld is jouw cd gratis of voor een klein bedrag aanbieden als actie bij het kopen een andere cd (in jouw genre). Veel zaken staan open voor promotie van lokaal talent. Zeker als jij ook een goed woordje voor ze doet.

5. Offline promotiemiddelen: bijzondere extraatjes

Stickers, Bedrukte T-shirts, patches, aanstekers et cetera. In de geschiedenis van de muziekindustrie zijn allerhande items de revue gepasseerd die een album extra aantrekkelijk moeten maken om te kopen. Dat blijft werken. En nog beter als ze gelimiteerd en zo persoonlijk mogelijk zijn. Een sticker is geen ‘incentive’ meer, je zult je creativiteit moeten aanspreken. Het geeft je ook de mogelijkheid om speciale aanbiedingen op te zetten. Een manier om mensen iets bijzonders te bieden, waar ze ongetwijfeld (on- en offline) over vertellen, wat jou weer een groter bereik oplevert.

Offline promotiemiddelen om je publiek mee uit te breiden

Deel twee in de serie ‘Offline promotiemiddelen…” lees je hier Wil je up-to-date blijven? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief’

 

Niels Achtereekte
Geschreven door

Niels Achtereekte

Niels Achtereekte (1980) is een fanatiek muziekmaker en (vakblad)journalist . Het zijn twee 'werelden' die elkaar voor Niels regelmatig overlappen. Zo is hij betrokken bij vakbladen over muziektechnologie en evenementenorganisatie en neemt hij nieuwe releases onder de loep voor Mania, het winkelblad van Plato en Concerto. Verder schrijft hij veel over ondernemerschap, innovatie en natuurlijk deze blog!

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>