Optredens regelen. Wat NIET te doen.

failure-1160971

In onze voorgaande blog  las je wat programmeur Erik Delobel van het Zwolse poppodium Hedon je adviseert als je optredens regelt. Hij somde vijf ‘do’s’ op om jouw kans op succes te vergroten. Maar zoals er een aantal zaken zijn die je vooral moet doen om je act in de kijker te spelen bij programmeurs, zo zijn er ook absolute ‘no go’s’. Tenzij je je muziek stiekem liever niet verder brengt dan de oefenruimte; neem onderstaande don’ts van Erik ter harte!  

Niet doen: standaardmail sturen

Als je een standaardmail stuurt naar het podium waar je op wilt treden, maak je het wel heel onwaarschijnlijk dat de lezer warm wordt van jouw verhaal. Als programmeur ontvangt Erik dertig tot veertig mails per dag. En dat al jaren lang. Hij ziet dus in één oogopslag wanneer een artiest een copy and paste verhaal (Erik: “soms met de verkeerde aanhef of niet kloppende verwijzingen er nog in.”) de wereld in spamt. Het contrast met een verhaal dat een helder verzoek heeft en aansluit bij Hedon is enorm. Gooi je eigen ruiten niet in en zorg dat je tot de laatste categorie behoort.

Niet doen: stalken en zeuren

Als het antwoord op een speelverzoek nee blijkt, betekent waarschijnlijk dat je muziek niet genoeg in de smaak viel of je aanpak niet voldoende doelgericht was. Balen, maar laat je niet het veld uitslaan. Verbeter je act en je aanpak. Probeer het later, als je aanleiding hebt te denken dat je er nu wel klaar voor bent, nog eens. Maar ga niet iets pushen wat er (voorlopig) niet inzit. Laat de eer aan jezelf na een afwijzing. Erik: “Ga niet eindeloos mailen of bellen. Daarmee wek je geen interesse, maar irritatie op. Als je in een later stadium beter (bij ons passende) muziek maakt of een grotere fanbase hebt, heb je je credibility al verspeeld.”

Niet doen: onprofessioneel zijn

Tot slot: mocht het je lukken om, zeg, bij Hedon en optreden te regelen, is dat te gek. Omdat een optreden op een dikke locatie naar meer smaakt, wil je natuurlijk dat jouw optreden bij de Eriks der aarde indruk maakt. Dat doe je door steengoed te spelen. Maar alleen een goede performance en sound neerzetten is niet voldoende. Hoe lekker je ook speelt, als je rond je optreden onprofessioneel en onvoorbereid blijkt, verklein je de kans op herhaling. “Dus zorg je”, aldus Erik, “dat je niet te lang nodig hebt met op- en afbouwen en heb je je zaken technisch op orde. Vooral als je een support act doet, doe je de hoofdact een plezier door snel en strak te werken. Wie weet vragen ze je een volgende keer weer als support.” Maar ook: professionaliteit is geen verzameling vaardigheden, maar een attitude. Wees respectvol, laat arrogantie achterwege en de artiestenruimte heel. Wangedrag lijkt misschien rock ‘n’ roll, maar wordt écht niet gewaardeerd. Het enige waar dat je brengt is op de lijst negatief speeladvies, dat de grotere Nederlandse podia met elkaar delen. En? Ben je klaar voor het volgende podium? Dan weet je nu wat je te doen staat: zorg voor een goede bio en nog betere muziek. Plaats deze in een bondige mail. Voeg hier wat vriendelijkheid en vertrouwen aan toe. En speel de sterren van de hemel! Wie weet zien we je in Hedon.

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>