Pak jouw podium!

20151211-social-media2

Social Media als instrument voor muzikanten

Dat je je persoonlijkheid kunt profileren op social media wist je. Maar heb je er ook over nagedacht hoe jij jezelf als muzikant online een podium kunt bieden? De mogelijkheden zijn enorm. De kosten zijn laag. En de opbrengst – mits slim aangepakt- groot. Hoe? Lees en leer!

VOOR JE JE PODIUM BETREEDT.

Online marketeers zijn het erover eens. Om succesvol te zijn op social media, dan bepaal je eerst wie je doelgroep is. Wil je vrienden en bekenden op de hoogte houden. Goed. Wil je fans laten zien wat je aan het doen bent. Beter. Wil je nieuwe fans vinden en je bereik vergroten? Best!

Stel vervolgens vast waar je de mensen vindt die je aan wilt spreken. Kies jouw online podium en ga aan de slag. Om je op weg te helpen, hieronder de drie meest bruikbare social media in een notendop:

FACEBOOK. Het druk en veelzijdig popfestival.

De grootste, drukste en bekendste. Je kunt op Facebook in no time een flink aantal volgers krijgen, maar zal je best moeten doen om op te vallen in de massa. Dus maak vanuit je persoonlijke account (pijltje rechtsboven, kies: ‘pagina maken’) een artiest/band pagina. Plaats regelmatig updates, video’s en foto’s. Deel links en reageer vanuit je bandpagina op posts. Tot zover niets nieuws. Dus jij doet meer. Om je zichtbaarheid op dit podium te vergroten doe je bijvoorbeeld een share en winactie (deel onze nieuwe video en win een huiskamerconcert) en ga je de interactie aan door je volgers mee te laten denken (wat is een goede titel voor deze nieuwe song?).

TWITTER. Jammen in de stamkroeg.

Onder een kakofonie van stemmen jouw eigen geluid laten horen. Dat is Twitter. Omdat je hier in max 140 karakters een boodschap de wereld in knalt, moet deze krachtig zijn. Een paar tips? Wees zo bondig mogelijk. Een kort bericht (niet meer dan 110 karakters) wordt sneller geretweet omdat hier nog een opmerking onder past. Ook verstandig: volg je volgers en stel je benaderbaar naar hen op. Maak reportages door nieuws over meerdere tweets te spreiden of geef Twitter interviews waarin fans jou vragen kunnen stellen. De mogelijkheden zijn talrijk.

YOUTUBE. Het radiostation.

Voor muzikanten is Youtube een voor de hand liggend podium, want de plek waar bij uitstek muziek gedeeld en geluisterd wordt. Dus maak je eigen Youtube kanaal (log in met je Gmail account), upload jouw videomateriaal en zorg voor een volledig profiel. Dat laatste is belangrijk, omdat je daarmee je vindbaarheid op Google vergroot. En denk verder dan het plaatsen van een paar videoclips. Een live optreden, interview, grappige homevideo of catchy crowdfunding video doen het ook goed.

INSTAGRAM, SNAPCHAT, LINKEDIN of PINTEREST. Buiten de geijkte paden.

Hoewel wij van mening zijn dat bovenstaande platforms het meest voor de hand liggen als instrument voor muzikanten, bieden ook andere social media verrassend goede mogelijkheden als muziekpodium. INSTAGRAM helpt je met het ‘branden’ van jouw act, door letterlijk te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Het in razend tempo groeiende SNAPCHAT is een volstromende disco waar je jong en hip publiek treft, LINKEDIN is als een lunchconcert waar je heel makkelijk kunt netwerken en op PINTEREST doe je inspiratie op voor jouw artwork.

Maar welke online podia je ook kiest, de gouden regels zijn steeds: wees creatief, deel niet alleen content maar ook enthousiasme en stel je open op. Máár, blijf tegelijk altijd trouw aan jouw eigen muzikale identiteit. Dit is jouw visitekaartje en het meest onderscheidende vermogen dat je hebt. Succes!

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>