Persberichten schrijven: hoe verleid je redacties tot publicatie?

rush to the editor

Vol enthousiasme sturen bands en hun vertegenwoordigers iedere dag stapels nieuws de wereld in. Te veel om te publiceren, dus maken redacties keuzes. Daarom staan we in deze blog niet alleen stil bij het schrijven van heldere berichten, maar laten we je ook weten hoe je de kans op publicatie vergroot.

Een nieuw album, een reeks optredens of een nieuwe videoclip. Er zijn aardig wat onderwerpen waarmee je je band in de kijker kunt spelen. Sowieso in je eigen netwerk via social media, maar ook door gebruik te maken van het publiek van nieuwsmedia. Deze media benader je het beste met een nieuwswaardig persbericht. De volgende vier punten geven je houvast bij het schrijven van de kern van je persbericht:

Persberichten schrijven: Bepaal je invalshoek

Kijk goed welk aspect het meest bijzonder is aan je nieuwtje. Vlieg je naar een tropisch oord voor een aantal optredens? Leg hier de nadruk op. Ga je de samenwerking aan met een aansprekende artiest? Idem dito. Stel jezelf hierbij wel telkens de vraag hoe relevant de informatie is voor de lezer. Wat voor jou spannend is vanuit je persoonlijke beleving, kan voor een lezer niet lezenswaardig zijn.

Beantwoord zes hoofdvragen

Een goed persbericht geeft in de intro en eerste alinea antwoord op de 5 W’s en de H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Dit zijn de vragen die redacteuren gebruiken om nieuwsberichten op te bouwen. Let er dus goed op dat je deze aspecten meeneemt in je bericht. Een kwestie van afvinken.

Besteed extra aandacht aan kop en intro

De kop en intro zijn het visitekaartje van je bericht. Een redacteur scant veel berichten, dus moet je hem in één oogopslag verleiden de rest van je bericht te lezen (en te publiceren). Zorg dus dat je de lezer aanspreekt. Waak daarbij voor grappigheden. Wat in gedachten komisch lijkt, komt op ‘papier’ vaak flauw over. Scherpheid is belangrijker.

Gebruik één onderwerp per alinea

Om het nogmaals te benadrukken: overzichtelijkheid is onmisbaar bij een goed persbericht. Beperk je per alinea daarom tot één onderwerp en plaats tussenkopjes boven alinea’s die duidelijk aangeven waar de alinea over gaat. Mocht je meer dan drie alinea’s nodig hebben om je verhaal te vertellen, vraag je dan af wat er weg kan. Wees kort en bondig.

Grotere kans van slagen

De voorgaande punten geven je voldoende aanleiding om inhoudelijk flink met je tekst te stoeien. Om de kans op publicatie te vergroten zijn er enkele aandachtspunten waar je wellicht minder gauw bij stilstaat:

Lever een publiceerbare tekst aan

Journalisten zijn lui. Hoewel wat cru gesteld, zit er een kern van waarheid in dit vooroordeel. Er is vaak maar weinig tijd om nieuwsberichten te maken. Hoe beter jouw tekst is, hoe groter de kans dat hij overgenomen wordt. Zorg daarom ook voor passende citaten in je persbericht. Redacteuren gebruiken ze graag als afwisseling om een bericht vlot te laten lopen.

Voeg een boiler plate toe

Een kort profiel (boiler plate) toevoegen onderaan je tekst, zoals bedrijven dat ook doen, verkleint de kans dat redacteuren zelf wilde omschrijvingen gaan gebruiken of verouderde informatie uit andere bronnen gebruiken. Maak je southern border rock of jazzy hip hop, schrijf dat dan op. Beperk je wel tot kenmerkende ‘unique selling points’. Een Europese tour uit het verleden noemen kan je band in de juiste context zetten. Dat de groep is ontstaan uit drie bands die nooit buiten de oefenruimte zijn geweest, is minder noemenswaardig.

Laat je tekst nalezen door een ander

Het klinkt wellicht als een inkopper, maar het zal je verbazen hoe vaak het wordt vergeten om de tekst op spel- en formuleringsfouten te controleren. En dat is pijnlijk, want fouten komen niet professioneel over. Laat je persbericht daarom altijd doorlezen door één of twee anderen. Eindeloos schaven aan stijl en formulering hoeft niet, maar een tekst zonder spel- en interpunctiefouten is toch wel prettig.

Voeg passend beeldmateriaal toe

Vergeet niet beeldmateriaal van goede kwaliteit beschikbaar te stellen. Dat voorkomt dat redacteuren zelf hoeven te zoeken en wellicht lelijk of oud beeld plaatsen – als ze daar al de tijd voor nemen. Stel de beelden bijvoorbeeld beschikbaar via een link naar Dropbox, Facebook of je website. Maak een speciale galerij aan met high res beelden, zodat ook gedrukte magazines ermee uit de voeten kunnen.

Volgende keer: verzenden

Hopelijk heb je wat kunnen opsteken over persberichten schrijven. Geschreven, gecheckt, beeld erbij; klaar? Zeker niet! Ook zorgen dat je persbericht bij de ontvanger terechtkomt vraagt aandacht. Daar staan we in een volgende bijdrage bij stil. Want niets is vervelender dan je inspannen voor een goede tekst, die na een druk op de verzendknop direct in de spamfolder van de ontvanger verdwijnt.

Lees verder

Niels Achtereekte
Geschreven door

Niels Achtereekte

Niels Achtereekte (1980) is een fanatiek muziekmaker en (vakblad)journalist . Het zijn twee 'werelden' die elkaar voor Niels regelmatig overlappen. Zo is hij betrokken bij vakbladen over muziektechnologie en evenementenorganisatie en neemt hij nieuwe releases onder de loep voor Mania, het winkelblad van Plato en Concerto. Verder schrijft hij veel over ondernemerschap, innovatie en natuurlijk deze blog!

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>