Persberichten versturen: hoe krijg je je bericht op de juiste plek?

persberichten versturen
Zoals we je in dit artikel uitleggen, heb je meer kans op publicatie van je nieuws als je goed inspeelt op de wensen van redacteuren. Maar met een goed bericht alleen ben je er nog niet. Het is minstens zo belangrijk te zorgen dat jouw persbericht ook op de juiste plek terecht komt. Met de volgende zaken vergroot je je kansen.

1

Leg een perslijst aan

Een perslijst is eigenlijk niets meer dan een lijst met relevante contacten bij media, waar je je bericht heen stuurt. Veelal kun je ze van de website halen of uit het colofon van printmedia. Qua media die je aan wilt schrijven, is het goed om een mix te maken van lokale, regionale, landelijke en eventueel internationale media. Vergeet zeker de kleinere media in je omgeving niet. Zij staan vaak te springen om relevante content, die eenvoudig is te plaatsen. En denk er ook aan om de lijst te blijven updaten als je nieuwe mogelijkheden tegenkomt.

2

Personaliseer waar mogelijk

Al je contacten een persoonlijk bericht sturen, is tijdrovend, maar het loont om belangrijke contacten wel persoonlijk te benaderen. Verschillende media hebben redacteuren op specifieke genres zitten. Liefhebbers die wellicht extra geïnteresseerd zijn. Uiteraard wil je niet onnodig tijd besteden, maar mensen direct benaderen helpt wel om je netwerk op te bouwen.

3

Ga voor je niche

Het is natuurlijk mooi om jouw nieuws in grote bladen en op bekende websites te zien, maar hoe effectief is dat eigenlijk? Je wilt niet alleen gezien worden, maar ook dat mensen actie ondernemen: je muziek luisteren, een concert bezoeken, je album aanschaffen. Op basis van de muziek die je maakt, doe je er goed aan om te kijken waar jouw doelgroep zit. Misschien zijn er geen specifieke magazines, maar kun je beter je berichten posten op forums of facebook pagina’s.

4

Spreek je netwerk aan

Een boeker of distributeur in jouw genre heeft wellicht ingangen bij magazines, die je zelf niet hebt. Of dat poppodium in de buurt waar je een goede band mee hebt, kent de muziek-/cultuurredacteur van de regionale krant goed. Probeer op creatieve wijze bruggen te bouwen.

5

Daadwerkelijk verzenden

Heb je op een rijtje wie je wilt benaderen, dan zijn er twee belangrijke zaken om bij stil te staan:

1

Plak de tekst in je mail

Een bijlage openen is zo gepiept, maar wat als je honderden mail per dag krijgt, waarvan de strekking alleen is ‘hierbij ons persbericht, zie bijlage’? Geen redacteur die ze allemaal open klikt. Beter is het om je volledige persbericht als platte tekst in het mailtje te plakken. Zo is door een redacteur gelijk te zien waar het over gaat en de keuze maken of hij er wat mee doet. En zorg ook voor een net begeleidend bericht.

2

Gebruik een geschikt mailprogramma

Besluit je je bericht in één keer naar een grote groep e-mailadressen te sturen, bekijk dan welke mail-app of manier van verzenden het meest geschikt is. Zo kun je alle adressen in BCC-zetten, maar dan is er ook kans dat het aangemerkt wordt als spam. Het loont om eens te onderzoeken of jouw mailprogramma instellingen om dat te voorkomen. Of kijk naar oplossingen in de sfeer van nieuwsbrief-apps, zoals MailChimp.

Extra

Bij het voorkomen van mailtjes naar spamboxen speelt ook de zuiverheid van je adressenbestand mee. Hoe meer adressen niet kloppen, hoe groter het risico dat mailprogramma’s je verzending als spam zien.

Niels Achtereekte
Geschreven door

Niels Achtereekte

Niels Achtereekte (1980) is een fanatiek muziekmaker en (vakblad)journalist . Het zijn twee 'werelden' die elkaar voor Niels regelmatig overlappen. Zo is hij betrokken bij vakbladen over muziektechnologie en evenementenorganisatie en neemt hij nieuwe releases onder de loep voor Mania, het winkelblad van Plato en Concerto. Verder schrijft hij veel over ondernemerschap, innovatie en natuurlijk deze blog!