Platenlabel succesvol kickstarten? 5 tips 

platenlabel starten

Je platenlabel succesvol kickstarten: 5 tips

Het beginnen van een platenlabel is simpel. Men neme een artiest, brengt zijn muziek op de markt, regelt hier en daar een optreden. Als het meezit krijg je in ruil daarvoor een stukje van de opbrengsten. En als het tegenzit… Nou ja. Dan dus niet.
Het opzetten van een succesvol platenlabel is andere koek. Daarvoor heb je kennis van zaken, een flinke dosis werklust en een positieve ondernemersgeest nodig. Als jij een serieuze speler wilt worden die artiesten professioneel op de markt zet; leest voort! We geven je vijf tips waarmee je de basis van een goed gefundeerd platenlabel legt. 

  1. Zorg dat je een echt bedrijf bent

Als je wilt dat je label meer is dan een hobbyproject, máák het dan meer dan een hobby project. Dat doe je ten eerste op papier. Kies een goede bedrijfsnaam (zowel herkenbaar als origineel) en idem rechtsvorm (ben je in je up, dan open je een eenmanszaak. Begin je je label met iemand anders? Dan is een V.O.F. de meest gangbare rechtsvorm) en schrijf je bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Houd je in- en uitgaven keurig bij en schrijf al je uren op. Bouw een website en open een zakelijke bankrekening. Plan voldoende en vaste tijden in, noem die uren werk en wees productief.

  1. Hanteer een realistisch verdienmodel

Als je wilt dat je acts groeien (en daarmee jouw bedrijf) zorg je dat je een realistisch verdienmodel hebt. Ook als je er niet instapt voor het grote geld, geloof me, je hebt een steady cashflow nodig om doelen te behalen en ambities waar te maken. Juist als je wilt dat je muzikanten floreren gaat het ze enorm helpen als er middelen zijn om zich steeds professioneler te profileren. Want –simpel- als er geld overblijft nemen mogelijkheden toe. Daarom is het goed je bewust te zijn dat alles wat je investeert (niet alleen geld, maar ook tijd) zich vroeger of later terug gaat betalen. Breng dus helder in kaart welke activiteiten op welke manier winstgevend, en dus de investering waard zijn.
En nog even voor de goede orde, dat gaat niet ten koste van passie en plezier. Als je label floreert plukken zowel jijzelf, als jouw acts en hun fans daar de vruchten van.

  1. Teken de juiste artiesten

Het succes van platenlabels valt of staat met het tekenen van de juiste artiesten. Maar hoe weet je nu welke artiesten geschikt zijn voor jouw label? Het meest obvious antwoord is dat jouw muzikanten goede muziek moeten maken. Natuurlijk. Maar goede muziek –zo ver was je zelf ook al- is meer dan die muziek die toevallig matcht met jouw persoonlijke smaak. Vraag je bij iedere artiest af of en hoe hij past in de huidige markt. Zorg dat er een niche is waar je goed op in kunt spelen en breng deze niche en de (online) plaatsen waar zij zich bevindt in kaart.

Daarbij zijn de juiste artiesten niet perse altijd de meest getalenteerde artiesten. Indieplant artist manager George Janssen: “Ik werk liever met een middelmatige artiest die gemotiveerd is en dezelfde doelen voor ogen heeft als ik, dan met een supertalent die niet begrijpt dat je professioneel moet zijn.” Teken alleen artiesten met dezelfde arbeidsethos als jijzelf.

  1. Maak duidelijke afspraken

En als je die artiesten hebt gevonden (nice!) is het zaak afspraken goed vast te leggen. Het wil er bij beginnende labels nog weleens bij inschieten om een sterk contract te maken, voordat werkzaamheden (lees: investeringen) voor de artiest van start gaan.
Hoe gezellig je het ook samen hebt, hoeveel vertrouwen je ook wilt opbouwen en hoe weinig zin je ook hebt in het uitzoeken van juridisch gedoe; het is niet slim om zonder scherp gedefinieerde afspraken aan de slag te gaan. Maak juridisch kloppende standaardcontracten die je per artiest aan kunt passen. En zorg dat deze contracten duidelijk vermelden hoe opbrengsten verdeeld worden, wie welke rechten, over welke tijdsspanne en welke activiteiten het contract geldt en wat je al dan niet van elkaar verwacht. Het lijkt misschien wat kil om meteen zo zakelijk in te steken. Maar echt, je voorkomt een hoop frustratie en discussie als je transparant bent over wederzijdse rechten en plichten.

  1. Zorg dat je van alle markten thuis bent.

We hadden het er in onze voorgaande blog al over: als beginnend labeleigenaar wordt je geacht honderd ambachten te beheersen. Om kosten te besparen zal je –zeker in het begin- veel zelf moeten doen. Het goede nieuws is dat er online een eindeloze hoeveelheid informatie te vinden is over de vakgebieden waarin je je beweegt. Lees je in over het componeren, opnemen, masteren, mixen en uitbrengen van muziek. Ken de basis van het maken van artwork, fysieke albums, merch, websites, een social media strategie. Leer over fysieke en digitale distributie. Duik kopje onder in de wereld van on- en offline marketing. Doe wat administratieve en juridische kennis op. Ga netwerken. Doe onderzoek. Wees een gentle(wo)man, mediator, verkoper. Verleg je grenzen, durf te vallen en sta sterker op. Heb geduld en houd moed.

En last but not least: blijf genieten! Maak er sport van  alle ballen in de lucht te houden en vier je successen. Luister muziek, adem muziek, beleef muziek. En laat het ons weten als we je kunnen helpen. In Indieplant’s online academy leer je nog veel, heel veel meer over de zakelijke kant van de muziekindustrie. Of check onze site voor hulp, ondersteuning en advies. Succes!

Wil je meer weten over het opzetten van je eigen platenlabel? Bij Indieplant managen, begeleiden en coachen we tientallen platenbazen en record labels.

Meld je gratis aan!En zet onze muziekindustrie hacks gratis in!

DeCDPerserij.nl
Geschreven door

DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>