Van cd via Itunes naar Spotify, of hoe de muziekindustrie op haar grondvesten schudt.

speaker-304215_1280

Het was even omschakelen voor menig artiest en recordlabel. De opkomst van online muziek. De verschuiving van fysieke naar digitale muziekdistributie markeerde een keerpunt in de industrie. Nu we zo’n twee decennia na deze aardverschuiving van de schik zijn bijgekomen doet de volgende zijn intrede:  Met de opkomst van de playlist lijkt de vervanging van artiest/album naar single als muzikaal kernproduct een feit. Volgens toonaangevende spelers in de muziekindustrie is het de grootste uitdaging voor muziekmarketeers (en dus, voor ambitieuze indies) van deze tijd om tracks in plaats van artiesten te promoten. We praten je bij.

Terug naar de track
Kortom. Het gaat niet langer om  het nieuwste album van de populairste artiesten. Althans, zo gaat het praatje in de huidige muziekindustrie. Wij van Indieplant voorzien dat –inderdaad- het liedje belangrijker gaat worden dan het album, en misschien zelfs de muzikant. Denk even met ons mee. Muziekstreamingdienst Spotify is de grootste, populairste en snelst groeiende plaats waar muziek beluisterd wordt. Spotify werkt volgens het playlist principe. Ergo: heden ten dagen luistert men naar individuele tracks en wordt/is de playlist het belangrijkste muziekmedium.

Vernieuwde visie op verkoop
De conclusie die daaruit wordt getrokken: het full lenght album heeft zijn beste tijd gehad. Het gevolg van deze shift is dat mensen die succesvol willen zijn in de muziek (muzikanten, labels en marketeers) voor een uitdaging staan. Zij moeten zich de kunst eigen maken om songs in plaats van artiesten te verkopen. Hun verdienmodel gaat steeds meer om streaming en minder om albumverkoop draaien.

Muziek consumeren
De opkomst van diensten als Spotify vragen dus dat er nieuwe paden gebaand moeten worden om bij toekomstige luisteraars in het gehoor te springen. Het gaat niet langer om sales maar om consumption. De focus verplaatst van de verkoop van muziek naar consumptie hiervan, een trend die zich ook in andere industrieën laat zien. Het gaat er niet langer om een product te bezitten, maar om er toegang toe te hebben. Het verlangen naar fysiek bezit maakt ruimte voor behoefte aan beschikbaarheid.

Hoe verder?
Kortom: we bevinden ons, als actoren in de muziekindustrie, in een spannende maar ook uitdagende tijd. Nu we ons bewust zijn van wat er speelt in het landschap is het de vraag wat we hier als muzikanten en managers al dan niet aan hebben. In onze volgende blog doen we een poging tot een antwoord…

music-1956799_1280

 

 

DeCDPerserij.nl
Geschreven door

DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>