Eigen platenlabel? voordat je begint

platenlabel starten

Eigen platenlabel? Een reality check!

Stel… Je overweegt je eigen platenlabel te starten. Of je hebt al besloten dat je deze sprong gaat wagen. Top! Voor wie niet de fame, maar wel de fun and fortune in de muziek zoekt kan het starten van een eigen label een buitengewoon goed idee zijn.

Maar…
Wij van Indieplant willen de zaken niet mooier voordoen dan ze zijn en onderwerpen je in deze blog aan een kleine realitycheck. Want het starten van een eigen label is verleidelijk maar zeker niet eenvoudig. We gaan het hebben over geld en vaardigheden. Beide voorwaarden voor succes.
Dus haal even diep adem, wees bereid om goed geïnformeerd aan het werk te gaan en laat je niet ontmoedigen.

Daar gaan we…

Let’s talk about money

Je start een record label omdat muziek je ding is. Natuurlijk. Uit liefde voor het vak en als eerbetoon aan jouw muzikale helden. Als je daar dan ook nog je geld mee kan verdienen is dat mooi meegenomen. Toch?

Ehhh… Nou nee.

Voor je begint
Hartstikke mooi dat je van muziek houdt. Dat doen wij ook. Maar om levensvatbaar te zijn is het verdienen van geld voorwaarde. En voordat je geld kunt gaan verdienen, zal je geld moeten investeren. Je hebt als snel een slordige €15.000,- aan startkapitaal nodig voordat je in business bent. Je maakt kosten voor materialen, moet investeren in muziekopnames en -releases, muziek distributie, merch, branding, promotie en ga zo maar door.

Snelle centen
En stel dat je juist wél de muziekindustrie in wilt voor easy money. Dan kun je beter meteen een ander plan verzinnen. Om succesvol te worden als record label moet je vooral Heel Hard Werken. En -zeker in het begin- voor een zeer gering inkomen. Het aantal artiesten dat een dikke boterham verdient met hun muziek is summier. Kleine kans dat jij in no time een handvol van hen tekent.
Het overgrote deel van de muzikanten komt niet of nauwelijks rond van de muziek. Als beginnend indie label representeer je hen en komen ook bij jou geen schepen met geld binnenvaren. En dat hoeft, als je daar realistisch in bent, ook helemaal geen probleem te zijn.

Check 1
Kortom: Het is fijn te fantaseren over al het geld dat je kunt gaan verdienen. Maar belangrijker om stevig met beide benen op de grond te blijven. Zorg dat je startkapitaal hebt en een haalbaar businessplan schrijft waarin je uitgaven en inkomsten helder op een rij hebt. Het beginnen van een eigen bedrijf -zeker in de grillige wereld van de muziek- vraagt om een nuchtere visie, bereidheid om keihard te werken en te investeren in goederen, diensten, kennis en tijd.

Let’s talk about skills

Een tweede ding waar je realistisch over moet zijn is de veelheid aan kwaliteiten die je moet bezitten of ontwikkelen als eigenaar van een independent label. De drie major labels (Universal, Sony en Warner) hebben professionals in ieder deelgebied van de muziekindustrie. Jij zal voor je eigen platenlabel het meeste allemaal zelf moeten kunnen.

Veel, heel veel vaardigheden
Dus je moet niet alleen goed zijn in het tekenen van de juiste acts. Je moet sterk zijn in het herkennen van talent, het snappen van de industrie, het kennen van de trends, het inspelen op de tijdsgeest, het produceren van goede opnames, het maken van contracten, het managen van artiesten, het regelen van optredens, het uitvoeren van digitale en fysieke distributie, het bemiddelen in bandruzies, het bijhouden van administratie, het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën, het creëren van artwork, het opzetten van een social media strategie, het doen van PR, netwerken, het bouwen van een website, van content, van een fanbase, van een sterke brand met een consistente feel. Et cetera. En zo verder.

Nogmaals… haal even diep adem.

En nogmaals, het is niet de bedoeling je te ontmoedigen.

Check 2
Integendeel. Door je ervan bewust te zijn dat je over (heel) veel vaardigheden moet beschikken, kun je ontwikkelen en leren. En doordat je weet dat jouw tweede naam als labeleigenaar ‘manusje van alles’ luidt, kun je inzichtelijk maken waaruit dat ‘alles’ precies bestaat. Zet uiteen wat er allemaal komt kijken bij het spotten, tekenen, ontwikkelen, promoten van muzikanten en muziek. Maak heldere planningen over wat je wanneer moet doen. Breng in kaart welke skills je in huis hebt en kijk of je de dingen die je lastig vindt uit kunt besteden.

Gelukkig

Je bent er nog.
Je hebt gezien dat het beginnen van een label een geld en tijdsintensieve bezigheid is waarvoor je over tal van vaardigheden moet beschikken. Het goede nieuws? Als jij realistisch instapt en zorgt dat je goed voorbereid begint laat je een deel van competitie al bij aanvang achter je. Daarbij is de kans klein dat je voor verassingen (lees: teleurstellingen) komt te staan als je weet wat het beginnen van een label omvat.

En als het toch even niet loopt zoals je van tevoren bedacht. No worries. Dat hoort erbij. De succesvolle spelers in de muziekindustrie zijn immers niet degenen die nooit tegenslag hadden, maar zij zich daardoor niet uit het veld lieten slaan.

And on that bombshell

…rest ons jou heel veel succes en nog meer plezier te wensen met jouw label. Laat het ons vooral weten als we je ergens bij kunnen ondersteunen. We denken graag mee! Wist je bijvoorbeeld dat Indieplant coaching geeft bij het opzetten van je eigen platenlabel?

Meld je gratis aan!En zet onze muziekindustrie hacks gratis in!

Indieplant DeCDPerserij.nl
Geschreven door

Indieplant DeCDPerserij.nl

Wij geloven in muzikanten. Wij geloven in de manier waarop muzikanten de wereld om zich heen kunnen veranderen, met gevoel voor geluid, passie en de liefde voor het creëren. Met diezelfde passie, liefde en vakmanschap dragen wij bij aan het succes van onze klanten. Ondersteunt door onze producten hebben onze klanten de ruimte om hun geluid met fans te delen, op een manier die raakt. Hierdoor kunnen zij groeien in hun succes.

DeCDPerserij.nl

Geef een reactie

Meld je aan om te reageren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>